به گزارش اکوایران، دستگاه‌های اجرایی کشور طی 9 ماهه نخست امسال حدود 110 هزار میلیارد تومان وام بانکی دریافت کرده‌اند که معادل رقمی است که دولت طی همین دوره اوراق بدهی فروخته است.

سومین گزارش از وضعیت وام‌های پرداختی به دستگاه‌های اجرایی کشور که مربوط به فصل پاییز است از سوی بانک مرکزی منتشر شده است.

با توجه به قانون بودجه سال 1402، بانک مرکزی موظف شد اطلاعات مربوط به تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هریک از دستگاه‌های اجرایی (موضوع ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری را منتشر کند که سومین گزارش مربوط به آن اکنون با انتشار برروی تارنمای بانک مرکزی در دسترس عموم قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش در پاییز امسال شبکه بانکی کشور بیش از 23 همت وام را در قالب 295 فقره تسهیلات به 92 دستگاه اجرایی کشور پرداخت کرده است. میزان تسهیلات پرداختی به دستگاه‌های اجرایی در پاییز امسال نسبت به فصل قبل نصف شده است.

سیستم بانکی کشور در بهار امسال حدود 30 همت و در تابستان نیز حدود 57 همت تسهیلات به دستگاه‌ اجرایی کشور پرداخته کرده است. بنابراین در مجموع می‌توان گفت دستگاه‌های اجرایی طی 9 ماهه نخست امسال معادل 110 همت وام بانکی دریافت کرده‌اند که تقریبا معادل رقمی است که دولت طی همین دوره اوراق بدهی فروخته است.

دولت طی برگزاری 23 مرحله حراج اوراق بدهی (تا 12 دی ماه) توانسته معادل 104 همت فروش داشته باشد و از این کانال تامین مالی کند.

photo_2024-01-17_13-38-17

تدوام سرریزی وام‌های بانکی به صندوق‌های بازنشستگی

آمارها نشان می‌دهد در بهار و تابستان امسال بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران بوده اما در پاییز این روند تغییر کرده و تقلای صندوق‌های بازنشستگی برای دریافت وام بانکی بیشتر بوده است.

سه نهاد بازنشستگی یعنی صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سازمان تامین اجتماعی در پاییز امسال بیش از 10 همت تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند که تقریبا معادل نیمی از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها (به طور دقیق 42.7 درصد) در این فصل است.

از 10 همت تسهیلات پرداختی به سه نهاد بازنشستگی کشور، بیشترین میزان به سازمان تامین اجتماعی اعطا شده که حدود 8 همت بوده، این دستگاه اجرایی در بهار امسال 8.7 همت و در تابستان نیز بیش از 19 همت تسهیلات دریافت کرده که با احتساب دو فصل قبل به حدود 36 همت طی 9 ماهه نخست سال جاری رسیده است. صندوق بازنشستگی کشور نیز همانند فصل قبل در پاییز معادل 2 همت تسهیلات دریافت کرده است.

کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی از جمله معضلاتی بود که همواره مورد انتقاد اقتصاددان‌ها قرار گرفته و نسبت به بحران ایجاد شده هشدار داده‌اند.

پس از صندوق‌های بازنشستگی بیشترین تسهیلات بانکی در پاییز امسال به شرکت‌های مادر تخصصی پرداخت شده است.

در پاییز امسال دو شرکت مادر تخصصی معادل 3 همت تسهیلات از شبکه بانکی دریافت کرده که با احتساب دو فصل قبلی می‌توان گفت طی 9ماهه نخست سال جاری، دو شرکت مادر تخصصی «بازرگانی» و «ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل» حدود 38 همت تسهیلات بانکی دریافت کرده است.

این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده که وظیفه اصلی آن حول محور کالاهای اساسی و تامین آذوقه عمومی کشور است و وظایفی همچون خرید تضمینی کالاهای اساسی تولید داخلی و نیز واردات و توزیع کالاهای اساسی و حفظ ذخیره استراتژیک این کالاها را بر عهده دارد.

دیگر نهادی که بیشترین سهم تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده مربوط به «خدمات حمایت کشاورزی» است. بر اساس گزارش بانک مرکزی دستگاه اجرایی خدمات حمایت کشاورزی در پاییز امسال معادل 2.8 همت تسهیلات بانکی دریافت کرده است.

photo_2024-01-17_13-38-32

شهرداری‌ها نیز سهم قابل توجهی از تسهیلات شبکه بانکی را دریافت کرده‌اند. بر اساس این گزارش در سومین فصل امسال، شهرداری‌های 12 شهر در مجموع حدود 1.5 همت وام بانکی دریافت کرده‌اند که در میان آنها شهرداری مشهد و تهران در صدر بیشترین وام دریافتی قرار دارند.

طی این دوره به شهرداری مشهد حدود 600 میلیاد تومان و به شهرداری شهر تهران نیز 486 میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

آستان قدس رضوی در مشهد نیز که در نیمه نخست امسال 1.65 همت وام دریافت کرده بود در پاییز نیز 543 میلیارد تومان دیگر از شبکه بانکی تسهیلات گرفته، به بیان دیگر این دستگاه اجرایی طی 9 ماهه نخست امسال بیش از 2 هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی تسهیلات دریافت کرده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز از جمله دستگاه‌های اجرایی است که در پاییز امسال همانند دو فصل قبل وام بانکی دریافت کرده، به این صورت که این بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به همراه 16 حوزه استانی آن طی این دوره حدود هزار میلیارد تومان وام بانکی دریافت کرده است.

از نکات جالب این گزارش تسهیلات دریافتی وزارت اطلاعات کشور بوده که تا پیش از این در فهرست دریافت‌کنندگان وام قرار نداشته است این وزارتخانه به عنوان دستگاه اجرایی در پاییز امسال یک فقره وام به ارزش 375 میلیارد تومان دریافت کرده است.