میادین شهر قلب تپنده یک جامعه است. هر اندازه این میادین بیشتر باشند، مسیری پایدار برای توسعه شهرها و برقراری ارتباطی هوشمندانه میان شهروندان و شهر به وجود خواهد آمد. میادین مکان هایی برای گردهم آمدن و انجام فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که می توند پاتوق مناسبی را برای شهروندان ایجاد کرده تا ارتباطی مستقیم و بهینه با شهر خود برقرار کنند و درنهایت بستری را نیز به منظور توسعه پایدار و شاخص شهر خود فراهم آورند.

این میادین می توانند فضای مناسبی باشند تا معماری های خلاقانه و برجسته به خوبی نمایان شوند و در کنار آن از فضاهای شهری هوشمندانه استفاده شود. میادین مدرن و کلاسیک همگی با خلاقیت، زیبایی و کاربری چندمنظوره به راحتی شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهند که بسیار ارزشمند و قابل توجه خواهد بود. با تببین برنامه های متنوع در طول یک سال، می توان یک فضای پررونق شهری در این میادین ایجاد کرد که هم برای همه سنین جامعه مفید است و هم می تواند ارزش یکسان به سکنان و بازدیدکنندگان القا کند.

در واقع میادین شهری از جمله فضاهایی هستند که درست مطابق با اهداف توسعه پایدار شهری طراحی و ساخته می شوند و حتی در بازسازی های مناطق مختلف شهری نیز بسیار مورد توجه قرار می گیرند. ظهور مجدد میدان های عمومی در شهرها می توانند اهداف و برنامه های جدیدی را نیز به ارمغان آورند که نباید از آن ها غافل ماند.

در اینجا 10 میدان زنده، فراگیر و مدرن شهرهای دنیا را انتخاب کرده و معرفی می کنیم که به نوعی چهره زنده این شهرها هستند و ارزش تماشای بالایی هم برای شهروندان و هم توریست ها دارند.

میدان Platz der Deutschen Einheit در هامبورگ، آلمان

این میدان به نوعی یک سالن نمایش و کنسرت بزرگ در شهر هامبورگ است که طراحی و ساختار معماری آن بر همین اساس به اجرا درآمده است. یک سقف شیشه ای تاج دار بر روی این میدان طراحی شده که همگان بر این باورند این سقف، نمای افق هامبورگ را نمایان می سازد. همچنین ارتفاع این میدان به گونه ای طراحی شده که یک منظره پانوراما 360 درجه را از شهر نشان داده و جذابیت بصری بالایی برای بازدیدکنندگان دارد. نمایش های زنده، کنسرت، فیلم های سینمایی رز دنیا و سایر مراسم نمایشی شهر هامبورگ همگی در این میدان به نمایش درمی آیند که برای شهروندان یک نماد فرهنگی مهم و ارزشمند به شمار می رود. از این رو نوع طراحی آن هم مطابق با همین هدف و برنامه انجام شده است. این میدان در سال 2017 میلادی افتتاح شده و به سرعت به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اروپا هم تبدیل شده است.

میدان مردم در شانگهای، چین

میدان مردم، بزرگترین فضای عمومی شانگهای و در قلب شهر است که در گذشته محل مسابقه اتومبیل‌رانی شهر بوده و در سال 1993 میلادی ساخته شده است. این میدان دارای یک فواره آب 320 متر مربع و 36 چراغ با صدای استریو بوده که توسط تالار، موزه شانگهای و تئاتر بزرگ شهر احاطه شده است. مهمترین ویژگی این میدان آن است که تنها با هدف توسعه روابط شهرندی طراحی و ساخته شده و هر هفته مردم را دور هم جمع می کند تا اهمیت روابط خانوادگی و ارزش رابطه والدین و فرزندی را به آن ها گوشزد کند. همچنین انواع مراسم فرهنگی در رابطه با همین موضوع مهم نیز در این میدان برگزار می شود که شهروندان هم از آن ها استقبال چشمگیری می کنند.

میدان مائو در ریودوژانیرو، برزیل

پیش از بازسازی برای بازی های المپیک تابستانی 2016 میلادی، منطقه Porto Maravilha ریو به عنوان یک محله ناامن و متروکه شهرت داشت. اما به سرعت با هدف ایجاد یک مرکز تفریجی و فرهنگی در این منطقه بندری، این میدان شکل جدیدی به خود گرفت و جایی شد تا محلی ها و سایر گردشگران در آنجا قدم زده، غذا بخورند و از فضا لذت ببرند. این میدان به گونه ای احیا شد و جانی دوباره گرفت که محلی ها دیگر نیازی به فضاهای مختلف تفریحی نداشته و به راحتی نیازهای خود را در آنجا برطرف می کنند. این میدان به نوعی نمونه بارز طراحی مدرن شهری در قلب ریو کشور برزیل محسوب می شود.

میدان Indautxu در بیلبائو، اسپانیا

این میدان به سبک آوانگارد طراحی شده که با درختان، نیمکت ها و چراغ های خیابان مدرن احاطه شده است و همچنین یک زمین بازی بزرگ برای کودکان دارد. میدان Indautxu همه گزینه ها برای استفاده چند منظوره موفق از یک فضای شهری را در خود جای داده است. تعمیرات اساسی میدان در سال 2006 میلادی با ساخت پارک های زیرزمینی و کاهش تعداد خطوط اتومبیل، فضای جذاب جدیدی را برای پیاده روی و تفریح در اختیار عابران پیاده قرار داد. این میدان با داشتن موزه گوگنهایم و سایر پیشرفت های برجسته شهری، بارها و بارها ثابت می کند که مقصد اصلی علاقه‌مندان به معماری مدرن است.

میدان پارک در لاس وگاس، ایالات متحده امریکا

نوار لاس وگاس به دلیل امکانات سرگرمی نامحدودی که دارد، بسیار مشهور است. از سال 2016 میلادی، این منطقه یک فضای عمومی دیدنی و جذاب را با طراحی پیشرفته اما پایدار، به نمایش می گذارد. طراحان این میدان شهری یک قطب عابر پیاده پویا برای ملاقات کردن، غذا خوردن در بیرون و یا صرفا معاشرت ایجاد کرده اند. همچنین ساختارهای سایه دار بسیار خوب این میدان به تعدیل گرمای صحرا کمک می کنند که برای بازدیدکنندگان بسیار با ارزش است.

میدان شهر بِدوک در سنگاپور

میدان بِدوک برای نخستین بار در مجموعه میدان های شهر جدید که در حال حاضر در سنگاپور در حال ساخت است، با مردم محلی خیلی جور شده است. از زمان اتمام آن در سال 2016 میلادی، ساکنان بِدوک از نمایش فیلم در فضای باز، هنرهای نمایش اجتماعی، فعالیت های فرهنگی، کلاس های دسته جمعی یوگا و اجرای موسیقی لذت می برند. سنگاپور با هدف برنامه ریزی و توسعه میادین شهری بیشتر برای تقویت روابط جامعه در همسایگی خود، پیش می رود.

میدان Sechseläuten در زوریخ، سوئیس

این میدان با هدف اجرای یک تصمیم استراتژیک برای بهبود بیشتر کیفیت زندگی در زوریخ در سال 2014 میلادی طراحی و ساخته شده است. این فضا با یک پارکینگ زیرزمینی جایگزین شد و فضای بیشتری را در این میدان تاریخی برای پیاده روی و یا آفتاب گرفتن برای عابران پیاده بر روی صندلی های متحرک فراهم آورد. همچنین تعدادی از رویدادهای شهری، نمایش های فرهنگی یا بازار کریسمس به همراه پیست یخ در این میدان برگزار می شوند.

میدان لیبر در مونته‌ویدئو، اروگوئه

با رشد اقتصادی پایتخت در دهه گذشته، ارزیابی جدیدی از نیاز به فضاهای شهری نیز صورت گرفت. این میدان که قلب مونته‌ویدئو واقع شده، به سه بخش گیاهان بومی، منطقه تفریحی و ورزشی تقسیم شده که هر بازدیدکننده با هر سلیقه ای را به سوی خود جذب می کند. انواع فضاهای سبز با تزئینات دلنشین به علاوه زمین های مختلف ورزشی و تفریحی همگی در این میدان وجود دارند که نوع طراحی آن ها همگی در یک راستا با همخوانی های مروبطه انجام شده است.   

میدان برج خلیفه در دبی، امارات متحده عربی

دبی به خاطر مراکز خرید، ساختمان های خارق العاده و پیشنهادات تفریحی متفاوت بسیار مشهور است. با توجه به اینکه ساکنان آن تقریبا 80 درصد از روز خود را در خانه می گذرانند، شاید توسعه فضاهای عمومی در اولویت فهرست این شهر نبوده است. اما در سال های اخیر، شرایط کمی تغییر کرده و این شهر با پروژه های توسعه شهری پایدار روبه رو شده است. به طوریکه توسعه پارک و میدان اطراف برج خلیفه توانست دستاوردهای جدید فرهنگی و اجتماعی را به وجود آورد و برای عابران پیاده جذابیت های بصری متفاوتی را به ارمغان آورد. نوع طراحی استخرها و فضاهای سبز به گونه ای همخوان هستند که ساعت ها بازدیدکنندگان را رسرگرم خواهند کرد.

میدان جنرال گوردون در لندن، انگلستان

لندن از رونق بی سابقه ای در ایجاد مکان های عمومی جدید برخوردار است، زیرا قانون برنامه ریزی توسعه شهری با هدف جمع شدن، نشستن، سرگرمی و پرسه زدن شهروندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به منظور جوان سازی مرکز شهر وولویچ، میدان جنرال گوردون در سال 2011 میلادی افتتاح شد که یک فضای باز سبز با چمن های مرتب، مسیرهای پیاده روی عریض و یک استخر آینه با نیمکت های گردان را در خود جای داده است.