لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1403 و 1404 در جریان دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه با بیان این که  مبلغی که به رانندگان سرویس مدارس داده خواهد شد شامل 2  آیتم مبلغ ورودیه‌ای دانش آموز و  هزینه به ازای هر کیلومتر و پیمایش است گفت :‌ در مدل سرویس  مدارس متوسط  مبلغ  ورودی 42 هزار و 500  تومان تعیین شده  و به ازای هر کیلومتر چهار هزار و 300 تومان افزایش قیمت اعمال خواهد شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه با توجه به اینکه رانندگان سرویس  مدارس ابتدایی نیازمند مراقبت بیشتر از کودکان هستند  گفت: به دلیل رعایت همین مراقبت‌ها، به مبلغ گفته شده، دو و نیم درصد بابت خدمات جانبی که باید راننده از جمله مراقبت‌ها داشته باشد اضافه خواهد شد.کرایه سرویس مدارس نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش  داشته‌ است  و این نسبت به آن چیزی است که در ابتدای سال برای تاکسیرانان نیز اعمال کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای  شهر تهران در خصوص تاکسی های برقی گفت: دراین خصوص تا سقف 50 درصد باید به شرط رضایت خانواده به نرخ کرایه افزوده شود.

وی گفت: برابر با ظرفیت استاندارد خودرو باید مسافر سوار  شود و بیش از آن تاکسی ها  مجاز به سوار کردن مسافر نیستند، خودروهای سواری با احتساب راننده مجاز به سوار کردن  ۵ نفر هستند و  سایر خودروها نیز مطابق با استانداردشان باید دانش آموزان را سوار کنند.

تشکری هاشمی درخصوص افزایش قیمت ها گفت: برای مینی بوس‌ها ۵۰ درصد مبلغ مصوب و برای ون 80 درصد مبلغ مصوب دریافت خواهد شد و برای اتوبوس‌ها نیز   برابر با نرخ کرایه شبکه اتوبوسرانی کرایه دریافت خواهد شد. ۱۰۰ درصد هزینه سرویس مدارس  دانش آموزان استثنایی را شهرداری تهران پرداخت می‌کند و والدین  وجهی بابت سرویس مدارس پرداخت نخواهند کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: بابت تراکم صبحگاهی ترافیکی نیز اجازه داده شده است تا ۲۵ درصد در مسیرهای پرتراکم  با تشخیص سازمان تاکسیرانی و اعمال در سامانه کرایه بیشتر دریافت شود.

وی گفت: به استناد قانون  ۱۰ درصد از مبلغی که در ابتدا گفته شد کسر و در اختیار پیمانکاران قرار خواهد گرفت همچنین سازمان تاکسیرانی وظیفه نظارت کنترل بر امور را دارد و این شرکت‌ها پیمانکارها چنانچه در محدوده طرح ترافیک خدماتی داشته باشند ضریب آرم ترافیک ۳۰ درصد خواهد بود و ۷۰ درصد به آنها تخفیف داده خواهد شد.

 ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در خصوص این لایحه بیان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، شهرداری‌ها تا پایان خردادماه موظف بودند که این لایحه را در صحن تصویب کرده و برای تایید نهایی به فرمانداری ارسال کنند. طی جلسه گذشته هیئت تطبیق در خصوص عدم ارسال لایحه تذکر داده شد. به نظر می‌رسد جای یک بند توجیهی در رابطه با تاخیر در ارسال، در لایحه خالی باشد. 

وی در ادامه در رابطه با موضوع افزایش قیمت نیز گفت: در خصوص تاکسی‌ها مقرر شده بود سکوهای آنلاین تاکسیرانی راه اندازی شود، حتی ذکر شد که دیگر منتظر سازمان فاوای شهرداری نیز نمانیم و با همکاری بخش خصوصی سامانه مذکور را راه اندازی کنیم تا به ضرایبی که در مصوبه کرایه تاکسی لحاظ شده، عمل شود. در حال حاضر سازمان تاکسیرانی قادر به اعلام افزایش نرخ کرایه‌ها به صورت آنلاین نیست موضوعی که سبب اختلاف میان والدین و سازمان در انتخاب خودروی مورد نظر می‌شود. 

در ادامه روند بررسی این لایحه محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در قالب پیشنهادی بیان کرد: بهتر است ابتدا توضیحات سازمان تاکسیرانی را در این خصوص به طور کامل بشنویم، چرا که جلسه‌ای که در این خصوص با این سازمان برگزار شد، توضیحاتی ارائه شد که در نهایت نتیجه بر آن شد که نرخ کرایه سرویس مدارس 45 درصد افزایش یابد که 15 درصد از نرخ پیشنهادی شهرداری کمتر است. 

پس از پیشنهاد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در توضیحاتی با بیان اینکه ۱۲۰ شرکت اعلام آمادگی کرده و ۲۲ هزار دانش آموز برای سرویس ثبت نام کرده‌اند، اظهار داشت: سال قبل حداقل نرخ کرایه 8 هزار و ۵۰۰ تومان بود که با رقم بسیار بالاتری خدمات رسانی صورت می‌گرفت. پارسال سرویس مدارس با شکست رو به رو شد و رانندگان در روز اول خدمات رسانی نکردند و نارضایتی به دنبال داشت. 

مالکی با بیان اینکه در لایحه نرخ کرایه ۱۵ درصد ضریب برای شیب مسیر پیش بینی شده بود، گفت: ۲۵ درصد افزایش برای ساعات اوج ترافیک نیز باید در نظر گرفته شود. ساعات اوج ترافیک و شیب مسیر در سامانه سپند ثبت خواهد شد و مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۱۷۵ هزار دانش آموز سرویس مدرسه‌ای داریم که باید برنامه ریزی دقیقی برای آن انجام شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افزایش ترافیک را در سال تحصیلی شاهد خواهیم بود، باید برنامه ریزی‌های دقیقی صورت بگیرد.

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورا با اشاره به حضور تاکسی‌های اینترنتی گفت: باید در رسانه‌ها موضوع ورود اسنپ‌ها به سرویس دانش آموزی اعلام شود تا سر مردم کلاه نرود. در عمل و اجرا برای استفاده از خودروهای برقی دانش آموزان مشکل ایجاد خواهد شد.

چمران با بیان اینکه همه نقاط تهران ترافیک دارد و اوج ترافیک در زمان بازگشایی و تعطیلی مدارس است، گفت: اگر قرار است ۴۵ درصد افزایش نرخ داشته باشیم، اوج ترافیک را نیز باید در نظر بگیریم، در غیر این صورت باید ۲۵ درصدی را که برای ترافیک پیش بینی کرده بودیم، کاهش دهیم.

وی افزود: در مواردی که شیب ندارد، افزایش نرخ ۳۵ یا ۴۰ درصد باشد. چراکه در این صورت نارضایتی برای شهروندان ایجاد نخواهد شد. در مورد اسنپ هم باید از امروز فکر کرد که اگر قرار باشد وارد شوند فکری به حال آن‌ها شود و اگر قرار نیست بیایند، ورود آن‌ها به سرویس مدارس ممنوع شود.

مالکی در ادامه یادآور شد: در مردادماه فاز آزمایشی سامانه آنلاین آغاز به کار خواهد کرد. با توجه به اینکه در مصوبه نرخ کرایه، ۱۵ درصد ضریب شیب را داریم، تقاضا می‌کنیم در نرخ سرویس مدارس نیز لحاظ شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران افزود: حداکثر رقم نرخ سرویس مدارس در بررسی‌ها به ۱۹ میلیون تومان رسید و اگر ضرایب اضافه نشود در مهرماه با مشکل عدم آمادگی رانندگان تاکسی مواجه خواهیم شد.ا لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران برای سال جاری با حداکر آرای موافق اعضاء تصویب و این نرخ 45 درصد افزایش یافت.