علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران  با اشاره به مناظرات انتخاباتی  ریاست جمهوری، گفت : در سومین جلسه مناظره‌ها که با محوریت «حکمرانی فضای مجازی» در تاریخ 1 تیرماه 1403 برگزار شد؛ دکتر زاکانی، شهردار تهران، اظهارات قابل توجهی در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه هوش مصنوعی در شهرداری تهران مطرح کرد. 

وی افزود: دکتر زاکانی در این برنامه با تأکید بر نقش هوش مصنوعی در بهبود عملکرد شهرداری، اعلام کرد که این فناوری در مجموعه‌های مختلف شهرداری به کار گرفته شده و حتی اشاره کرد که "ما ناظر به تابلوهامون، ناظر به هوش مصنوعی" هستیم. این اظهارات موجب شده است تا سوالات زیادی پیرامون جزئیات و شیوه‌های پیاده‌سازی هوش مصنوعی در پروژه‌های شهرداری تهران مطرح گردد.

قائمی یاد آور شد: در پی این اظهارات پرسش‌هایی به منظور شفاف‌سازی بیشتر در خصوص نحوه استفاده از هوش مصنوعی در سامانه‌ها و پروژه‌های مختلف شهرداری تهران،  جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر درباره مدل‌های هوش مصنوعی، رویکردهای مورد استفاده، داده‌های به کار گرفته شده، زیرساخت‌های سخت‌افزاری و هزینه‌های مرتبط با این فناوری مطرح می شود که در ادامه متن نامه و سئوالات قرار گرفته است.

جناب آقای دکتر زاکانی، شهردار محترم تهران 

سلام علیکم،

جنابعالی در سومین جلسۀ مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری با موضوع حکمرانی فضای مجازی  که در  تاریخ 1 تیر ماه 1403 برگزار شد؛ در بخشی از برنامه اعلام نمودید: 

ما الان تو شهرداری از هوش مصنوعی داریم استفاده می‌کنیم، کدام یک از دوستان تو مجموعه‌هاشون دارن استفاده می‌کنند؟ ما ناظر به تابلوهامون، ناظر به هوش مصنوعی.

این عبارت پس از دقیقۀ یکصدودهم برنامه بیان شده است که در اینترنت کماکان در دسترس است. لذا با عنایت به مطلب اعلامی از سوی جنابعالی، لطفاً سؤالات زیر را پاسخ داده و اینجانب را از نتیجه مطلع نمائید:

• فهرست مجموعه‌ها و سامانه‌هایی که شهرداری در آن‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کند را اعلام نمائید؟ 

• برای هر یک از فهرست اعلامی فوق، مشخص شود که: 

o از کدام مدل هوش مصنوعی استفاده شده است؟

o با استفاده از چه رویکرد روش‌شناسی (متدولوژی)، کلان دادۀ مورد نیاز برای این منظور فراهم شده است؟ 

o کلان دادۀ مورد استفاده شامل چه داده‌هایی است؟ 

o حجم کلان دادۀ اولیه برای آموزش مدل چقدر بوده است؟ 

o از چه تاریخی از هوش مصنوعی در هر یک از موارد فوق استفاده شده است؟ 

o ذینفعان و دست اندرکاران هر مورد را بیان کنید. 

o دستاورد استفاده از هوش مصنوعی در هر یک از موارد چه بوده است؟ 

o برنامۀ آن واحد سازمانی یا آن سامانه برای آینده چیست؟ 

• زیرساخت‌های سخت افزاری ارائۀ خدمت را به ازای هر مورد بیان کنید. 

o میزبانی در مرکز دادۀ شهرداری تهران قرار دارد یا از خدمات سایر بخش‌های ارائه کنندۀ خدمت خصوصی یا دولتی استفاده شده است؟ 

o چه میزان منابع سخت‌افزاری و پردازشی (GPU و ...) به ازای هر مورد تخصیص یافته است؟ 

• تاکنون چه میزان هزینه (با ذکر ردیف‌های اعتباری بودجه) برای هر یک از طرح‌های هوش مصنوعی مورد اشاره در بند (اول) و مراحل مختلف آن، صورت گرفته است؟ 

• منظور جنابعالی از بیان عبارت (ما ناظر به تابلوهامون، ناظر به هوش مصنوعی) چه بوده است؟ بعد از این عبارت، موضوعات دیگری مطرح شده که ارتباطی به این مبحث ندارد.