سعید بیگی در حاشیه دویست و شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در تشریح روند ساماندهی دستفروشان در تهران گفت: دستفروشی در تهران ظرف دو سال گذشته به یکی از موضوعات جدی شهرداری تهران بدل شده، موضوعی که در گذشته رها شده بود و بر همین اساس از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری بررسی و مطالعاتی در این زمینه آغاز شد.

وی با بیان اینکه نهایتا در نتیجه مطالعات، ۱۵ تا ۲۰ نقطه به عنوان نقاط بحرانی دستفروشی شناسایی شد، ادامه داد: آنچه که مانع تردد شهروندان می‌شود به عنوان سد معبر مورد توجه قرار گرفت؛ لذا با پیگیری اعضای شورا و شهرداری تهران، کارگروه ویژه‌ای تشکیل شد که ۲۰ نقطه را شناسایی کرد و تاکنون ۱۵ نقطه با تلاش شهرداران مناطق، نیروی انتظامی و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ساماندهی شده است.

بیگی درباره ساماندهی دستفروشان محور ولیعصر نیز گفت: با توجه به اینکه محور چهارراه ولیعصر با وجود مراکز آموزشی، اداری، تجاری و... روزانه تردد گسترده عابر پیاده را دارد، از حیث ماموریت‌های شهرداری محور ویژه‌ای با حساسیت‌های زیادی قلمداد می‌شود. بر همین اساس رایزنی برای اصلاحات ترافیکی و عمرانی برای این محور آغاز شد و ظرف یک ماه گذشته پس از شناسایی دستفروشان واقعی و از سوی دیگر شناسایی لیدرها و مافیای این محور توسط نیروی انتظامی، از بساط‌گستری در محدوده حد فاصل خیابان جمهوری تا چهارراه ولیعصر ممانعت شد.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: برای دستفروشان واقعی نیز بازاری ایجاد شد که رفته رفته شکل واقعی خود را می‌گیرد؛ البته در خلال اجرای این طرح اقداماتی از طرف مافیای دستفروشی انجام شد که با برخورد نیروی انتظامی مواجه شد. ۱۱۰ دستفروش واقعی شناسایی شد و در حال حاضر در این بازار مستقر و کار خود را آغاز کردند.

وی تأکید کرد: تا رفع کامل سد معبر و تسهیل تردد شهروندان این طرح ادامه دارد اما باید به صورت مستمر در کاری مشترک و تعامل واقعی میان شهرداری و نیروی انتظامی کار ادامه پیدا کند؛ البته در بلندمدت نیز باید نسبت به توانمندسازی دستفروشان با همکاری دستگاه‌های مرتبط شامل وزارت کار اقدامات اساسی صورت بگیرد.