مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران موضوع تابلوها به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است، گفت: متأسفانه فضای سیاسی در برخی رسانه‌ها ایجاد شد؛ درواقع بخشی که مسئله آنها ضربه زدن به امید جامعه است چنین عمل می‌کنند.

مهرداد باقری پبدنی  ضمن ارائه گزارش در خصوص تابلوهای موزه امام علی (ع) اظهار کرد: از دغدغه اعضای شورا در مورد این موضوع تقدیر می کنیم و باور قلبی ما این است که باید به این دغدغه پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه این موضوع به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است، یادآور شد: متأسفانه این روال به جای خوبی کشیده نشد و فضای سیاسی در برخی رسانه ها ایجاد شد؛ بخشی که مسئله آنها ضربه زدن به امید جامعه است چنین عمل می کنند.

باقری با بیان اینکه منطق این است که ما چه سیاست فرهنگی را انتخاب و اجرا کردیم، تصریح کرد: سیاست سازمان فرهنگی و هنری توسعه زیست بوم آثار هنری است که همان تولید و مصرف است. هنرمند و اثر هنری او بر رفتار مدیریت شهری اثر می گذارد و ما سعی کردیم زیست بوم را در راستای تولید و مصرف توسعه دهیم.

وی با اشاره به اهمیت عمل به اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: روندها و ساختارهایی مطابق اساسنامه وجود دارد و این قانون لزوماً باید اجرا شود و هرجا رعایت شده به جای درستی رسیده و هرجا تخطی در اجرا صورت گرفته باشد، جای ایراد دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر توسعه و تعالی فرهنگ و هنر با استفاده از ابزار موجود، گفت: یکی از این ابزارها آثار هنری هستند. ما در سنوات گذشته در شهرداری در مورد آثار هنری تراکنش های مفصلی داشتیم که در دوره هایی کمرنگ و در دوره هایی پررنگ است و آثار متعددی در حوزه های مختلف وجود دارد که به طور خاص در حوزه هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم و عمده آن در سازمان فرهنگی و هنری تجمیع شده است.

وی اضافه کرد: این آثار در نگارخانه ها، موزه ها و گالری ها وجود دارند و مردم در این بخش ها با آثار سروکار دارند. میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه های بخش خصوصی و افراد همچنین گنجینه هایی دارند. شهرداری نگارخانه های مشارکتی هم دارد و تنظیم گری بخش خصوصی هم توسط سازمان فرهنگی و هنری صورت می گیرد. ما در مورد پایتختی صحبت می کنیم که آثار فراوان و هنرمندان زیادی دارد.

باقری با تأکید بر اینکه با مشورت صاحب نظران شورای اساتید برای مشورت گرفتن و حرف کارشناسی شنیدن و حفظ آثار هنری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: ما با حمایت رئیس شورا از اساتید نظر خواستیم و مدیران سابق شهرداری را به شورا اضافه کردیم تا یک سند سیاستی به جمع بندی برسد. در گام اول ساماندهی شمارش آثار را در دستور کار قرار دادیم. متأسفانه آثار انباشت شده بود و مشخص نبود که با چه قیمتی و چه کیفیتی و چندباره خریداری شده است.

وی افزود: سازمان تمام آثار را در یک انبار ذخیره کرده بود یعنی آثار هنری و موزه ای در این انبار ذخیره شده بود. هزاران اثر هنری در حال تولید است اما برخی آثار بر اساس شاخص هایی همچون تکنیک خاص، قدمت و خود هنرمند خاص ارزش دارند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اولین اقدام و سیاستی که پیشنهاد شده این است که آثار موزه ای اکران شود، اظهار کرد: سالها بود که اکران موزه های تهران انگشت شمار بود؛ بنابراین بزرگترین اکران هنری مربوط به ولادت امام علی (ع)، هفته دفاع مقدس و اکران های مرتبط با فلسطین در موزه امام علی انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه تبادل آثار هنری در شهرداری تهران روالی مرسوم بوده و سوابق آن موجود است، گفت: موزه امام علی(ع) موزه موضوعی-تخصصی است. آثار خوب زیادی در حوزه آثار دینی وجود دارد که باید این آثار را اکران کرد و در گام دوم خلأها را جبران کرد. در این راستا باید تبادل اثر انجام می شد و ما بعضاً تابلوهایی از هنرمندان قرض گرفتیم، اکران و سپس خریداری کردیم.

باقری ادامه داد: هیئت امنای سازمان هم در بند ۲۶ صورت جلسه ۲۹ خرداد سال ۱۳۹۲ بر این موضوع تأکید داشته است و قرار بر این بود سازمان طرحی را ارائه دهد. تا پایان سال ۱۴۰۱ این مسیر طی شده و در سال ۱۴۰۲ مصوبه هیئت امنا دریافت کردیم و طرح خود را ارائه دادیم و در هیئت مدیره مصوب شد و اکران های مختلف را بر همین اساس آغاز کردیم که مدارک آن موجود است.

وی همچنین تصریح کرد: قرار شد علاوه بر رویدادهای داخلی در رویدادهای بین الملل هم حضور داشته باشیم و ما در این زمینه در دنیا میدان دار هستیم. مصوبه ای برای اولین شرکت بین المللی شهرداری تهران در رویداد جهانی در هیئت امنا دریافت و تفاهم نامه های مرتبط را منعقد کردیم و تمام قواعد این حوزه تخصصی رعایت شد که مستندات آن ارائه شده است.

باقری گفت: حمل و نقل و فرم تحویل این آثار فرم خاصی بود و ما ۳۰ اثر را بر اساس این فرم ها تحویل دادیم. از بیش از ۳۰۰ گالری و موزه جهان اثر در این رویداد حضور داشت و بیش از سه هزار هنرمند از ۵۰ کشور اثر فردی ارائه داده اند.

باقری با بیان اینکه در این رویدادها هم بازدیدکننده و خریدار وجود داشته است، تصریح کرد: آثار باید براساس ویژگی های مشخصی انتخاب می شد. اگر از یک هنرمند تنها یک اثر داشتیم و یا آثار موزه ای بودند، انتخاب نمی شدند. ما هیئت کارشناسی پنج نفره با سوابق مشخص داشتیم و آثار را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: جز اکران تمام آثار انتخاب شده دو اثر خواهان داشت و قاعده ای وجود داشت که باید آثار به صورت رسمی خریداری شود و مشخص شده که رقم چگونه باید واریز شود. آثار چه تبادل و چه خریداری شود باید بر اساس تکمیل گنجینه شهرداری باشد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه هنرمندان خصوصی در نگارخانه بوستان لاله فعالیت می کنند، تصریح کرد: یک قسمت از نگارخانه ها فروش آثار هنری است و این مکانیزم طبیعی نگارخانه هاست. این فرایند قانونی به درآمد برای نگارخانه ها تبدیل می شود. ما مدتی با افول در این حوزه روبه رو بودیم اما در این دوره احیا شد.

باقری با تأکید بر اینکه ما هم اکران های داخلی و هم اکران های بین المللی دیگری داریم که انجام خواهد شد، اظهار کرد: برای اینکه این رویدادها را با قوت بیشتری دنبال کنیم به حمایت اعضای شورا نیاز داریم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در پاسخ به پرسش اعضای شورا نیز گفت: ما در برابر مدیران جهادی درس پس می دهیم. شورای ساماندهی آثار در سال ۱۴۰۱ و هیئت امنا در خرداد سال ۱۴۰۲ تشکیل شده و صورت جلسه در دیماه سال ۱۴۰۲ مصوب شده است. صورت جلسه تکمیلی نیز در ۲۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: اعداد در مستندات اعلام شده و در پیوست ها هم وجود دارد و وقتی به رسانه می رود از دست خارج می شود.

باقری با بیان اینکه دهم مرداد آقای امانی نامه ای به ما ارسال کرد و بنده نمی توانم به صورت دبیرخانه ای پاسخ دهم، یادآور شد: تمام پیوست های مالی به نامه پیوست خورده بود و به همین دلیل مهر محرمانه بر آن حک شد که با مشورت با معاون برنامه ریزی این پاسخ ارسال شد. بنده واریزی مالی، تعداد اعضای هیئت امنا، قیمت تابلوها و تمام موارد را با مستندات ارسال کردم.

وی تصریح کرد: در هر دو گزارش منتشر شده دعوا با خودشان است. ما حداقل ۲۰۰ بار در طول این سه سال با آقای امانی مراوده داشتیم و اگر ناراحتی پیش آمده بنده دلجویی می کنم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه من در میدان فرهنگ کار کردم و از کم و کاستی کارشناسان صحبت می کنم، گفت: اگر از مدیران گذشته بپرسید بنده با تمام این مدیران ارتباطی صمیمی دارم.

باقری همچنین خاطرنشان کرد: اگر تردیدی در مورد موسسه وجود دارد شورا می تواند بررسی های لازم را انجام دهد. رسانه ها ننوشتند تردید نوشته اند بی نام و نشان. اگر بررسی ها انجام شد با همان ضریب اعلام شود که عنصر تخصصی این اقدام را انجام داد و با حضور در آن رویداد باعث افتخار ایران شد.

وی با بیان اینکه ۹ عضو هیئت امنا صفحه آخر صورت جلسه را امضا کرده اند، یادآور شد: حتما قوی تر از ما بعد از ما خواهند آمد و کاستی ها مشخص خواهد شد.

باقری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ وضعیت موزه امام علی(ع) به این شکل نبود، تصریح کرد: ساختمان موزه امام علی ساختمان موزه نیست و ما این ساختمان را برای ایجاد نگارخانه اکران تعمیر کردیم؛ چراکه وضعیت مناسب نبود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما صرفاً به کارشناسان خود اعتماد نکردیم و به کارشناسی اهل فن واگذار کردیم و ساعت ها کار کارشناسی روی آن انجام شد.

در ادامه جلسه اعضای شورای شهر تهران نسبت به گزارش مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مورد تابلوهای موزه امام علی(ع) واکنش نشان دادند.

 

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درخصوص تابلوهای موزه امام علی(ع) توسط مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه موزه ها بر اساس تعریف موزه های جهان حق فروش اموال خود را ندارند و به هیچ عنوان نمی توانند وارد فروش شوند، اظهار کرد: این تقسیم بندی بین موزه های تخصصی و عمومی مشخص نشده است.

وی افزود: تعداد اعضای هیئت مدیره سازمان فرهنگی و هنری چند نفر است و چند نفر صورت جلسه را امضا کرده اند؟ در رسانه ها ارقام مختلفی قید شده و سوال ما این است که تابلوها به چه رقمی به فروش رفته است؟

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز ضمن تقدیر بابت پاسخگویی به سوالات اعضا، یادآور شد: سازمان بیانیه ای پس از تذکر بنده صادر کرد که با سخنان مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری که از دغدغه اعضا در این خصوص تقدیر کرد، تفاوت دارد. در این بیانیه به روشن کردن تریبون با غرض فرافکنی اشاره شده بود که به این معنی است که بنده فرافکنی کرده ام.

وی ادامه داد: در بخش دیگر این بیانیه آمده که «اشتباهات کارشناسی، خطاهای مالی و کاستی های فنی در دوره های قبل گذشته و امروز باید برای دستیابی به آینده درخشان حرکت کرد. مدیران سابق و اسبق که وضعیت امروز نتیجه عملکرد دیروز آنهاست انصاف داشته باشند و اگر این چنین نیست در بی انصافی اندازه نگه دارند.» فرمایشات امروز با بیانیه تفاوت دارد. بنده رزومه مدیران اسبق را رزومه مدیرعامل سازمان مقایسه نمی کنم و اینگونه صحبت کردن در مورد آنها بی انصافی است.

امانی با بیان اینکه من در این سه سال در مورد هر موضوعی موارد را با مدیرعامل سازمان حل و فصل می کردم، یادآور شد: بنده نه مصاحبه ای داشتم و نه صحبتی در مورد مسائل کردم. بنده در ۱۰ مردادماه سال ۱۴۰۳ نامه ای به طور مستقیم به مدیرعامل ارسال کردم که در شهرداری مطرح نشود و متن این نامه با احتیاط زیادی نوشته شد. بنده نه نام سرقت و نه نام گم شدن را آوردم و گفته ام که ۳۰ تابلو به امانت داده شده و علیرغم گذشت چند ماه، تحویل گیرندگان پاسخ متولیان موزه را نمی دهند و سازمان گزارش را ارائه دهد.

وی افزود: بنده از رئیس کمیته اجتماعی موضوع را پرسش کردم و خانم شمس احسان از موزه بازدید و اعلام کرد که تابلوها به امانت داده شده و بر اساس سوالات احساس می شده که برخی تابلوها به فروش رفته است. پاسخی برای من ارسال شده که مهر محرمانه روی آن حک شده و این پاسخ دو روز پس از تذکر من داده شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه هیئت مدیره سازمان در تاریخ ۲۶ فروردین امسال جلسه برگزار کرده است، یادآور شد: در صورت جلسه آمده که فک پلمپ برخی آثار صورت بگیرد و سازمان موظف است که ارزش گذاری قیمت آثار را با بالاترین قیمت انجام دهد و به فروش برساند. بدون هیچ ابلاغ کتبی در تاریخ های سوم اردیبهشت ماه سه صورت جلسه تنظیم شده که در آن ۱۰ اثر و خالق و نوع اثر قید شده است.

وی اضافه کرد: در پیوست آمده که تمامی آثار تحویلی در ۱۰ برگ خروج دارند و پس از برگزاری نمایشگاه در ۳۰ خرداد به آرشیو موزه امام علی(ع) عودت داده می شود و در غیر این صورت تحویل گیرنده علاوه بر تحویل آثار باید خسارات وارده را بپردازد. تحویل دهندگان و تحویل گیرندگان این برگه را امضا کرده اند.

امانی با بیان اینکه پس از تحویل ۳۰ اثر به موسسه ای که در وابستگی آن به موسسات عمومی تردید وجود دارد تفاهم نامه ای بین سازمان فرهنگی و هنری و این موسسه در ۶ اردیبهشت ماه منعقد می شود، اعلام کرد: سازمان می گوید آثار را برای شرکت در نمایشگاه و حراج و فروش تقدیم می کند هرچند تأکید می کند که سازمان ملزم به پاسخگویی در خصوص هرگونه نارضایتی و شکایت هنرمند است و مسئولیت حفظ آثار از زمان تحویل تا عودت بر عهده طرف دوم است.

وی به مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و افزود: ۱۴ اسفندماه سال ۱۳۸۱ بنابر پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، هیئت وزیران تصویب نامه ای داشت که اموال هنری در آن تعریف شده است و بر اساس آن عدم رعایت مفاد منجر به پیگرد قانونی خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا همچنین خاطرنشان کرد: در صورتی که اموال موضوع این آیین نامه بر اثر خسارات فیزیکی و شیمیایی از بین برود، اموال پس از تأیید وزارت میراث فرهنگی از فهرست اموال دولتی خارج خواهد شد.

وی ادامه داد: انتقال بلاعوض و امانی آثار موضوع این آیین نامه از وزارت خانه، موسسه و شرکت دولتی به دیگر وزارت خانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی با رعایت دو شرط انجام می شود که موافقت قبلی وزارت میراث فرهنگی یک شرط آن است.

امانی با تأکید بر اینکه مصوبه هیئت امنا چهار امضا دارد در حالیکه ۱۱ عضو دارد، اظهار کرد: هیئت امنای سازمان فرهنگی و هنری نمی تواند خارج از مصوبه هیئت وزیران باشد. عضو هیئت مدیره سازمان مصاحبه کرد و گفت که کل رقم اموال کمتر از سه میلیارد تومان است اما قیمت بر اساس فهرست سازمان پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: اگر بنده یا دیگر عضو شورا تذکر می دهیم و به رسانه ها کشیده می شود شما هم این کار را انجام می دهید و بیانیه هایی به این شکل صادر می کنید.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز گفت: اگر بحث شما ضربه به اعتماد عمومی است برخی کارها به اعتماد عمومی آسیب می زند. بعضی آثار را ۷۰۰ دلار فروختید و اگر به فروشگاه های دبی مراجعه می کردیم یک تابلو بیش از این رقم بود. شما صلاحیت فروش این تابلوها را داشتید؟

وی افزود: شما یک سری برگه آورده اید و می گویید به اعتماد عمومی ضربه می زنند. این آثار هنوز به موزه برنگشته است. آیا تنها دو اثر به فروش رفته است؟ آیا ارزش آنها فقط ۷۰۰ دلار بوده است؟ این تابلوها را برگردانید؛ ما اعضای شورا مبلغ را جمع می کنیم و به شما می دهیم.

عباسی با بیان اینکه ۱۴۰۰ دلار پول لازم داشتید، یادآور شد: این سفر چقدر هزینه داشته و چه کسی هزینه را داده است؟ دو تابلو فروختیم که هزار و ۴۰۰ دلار قیمت داشت و این افتخار ملی است؟