به گزارش اکوایران به نقل از مهر، حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، اعلام کرد که در راستای شناسایی واحدهای مسکونی خالی و الزام مالکان برای عرضه ملک خود به بازار مسکن، طی هفت ماهه سال جاری جلساتی بین سازمان امور مالیاتی و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران برگزار شده است.

هدف این جلسات، رسیدگی به دادرسی‌های مالیاتی مساکن خالی و تکمیل سامانه املاک و اسکان بوده است. تاکنون برای ۵۵۰۰ واحد مسکونی خالی پرونده مالیاتی تشکیل و برای ۳۰۰۰ مودی دعوت‌نامه‌های حضور در هیئت حل اختلاف صادر شده است. همچنین ۱۸۰۰ رأی بدوی، ۸۰ پرونده رفع تعرض و ۱۰۷ قرار کارشناسی نیز صادر شده است.

توصیه شده است که متقاضیان وام ودیعه مسکن، ابتدا خوداظهاری ملک خود را در سامانه املاک و اسکان انجام دهند و سپس به اداره کل مراجعه کنند.

خانه‌های خالی چگونه شناسایی می شوند

طرح مالیات بر خانه‌های خالی در تیر ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید و سپس به شورای نگهبان ارسال شد و بعد از رفع ایرادات این طرح به مرحله اجرا درآمد.  براساس این قانون همه مالکان و صاحبان خانه‌ها باید اطلاعات املاک و خانه‌های خود را در سامانه اسکان و املاک کشور ثبت کنند و در صورت عدم ثبت آن، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند که در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر اگر واحد مسکونی بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، باید مالیات پرداخت کند. 

سامانه اسکان و املاک کشور متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی است و برای ثبت نام مالیات بر خانه‌های خالی راه اندازی شده است و اطلاعات کاملی از کد پستی و وضعیت سکونت هر خانه توسط مالک یا مستاجر را در خود دارد. مطابق با قانون مالیات بر خانه‌های خالی شورای نگهبان، همه نهادهای دولتی و بانک‌ها موظف‌اند فقط با دریافت نشانی و کد پستی، به مردم خدمت‌رسانی کنند. به‌این‌ترتیب فرایند شناسایی محل سکونت افراد به‌سرعت و با دقت انجام می‌شود.

علاوه بر این، دولت پیامکی حاوی درخواست برای شفاف‌سازی تعیین وضعیت واحدهای مسکونی به مردم ارسال می‌کند. افراد بعد از دریافت پیامک، ۲ ماه فرصت دارند تا وضعیت خانه یا ملک خود را در سامانه اسکان و املاک کشور، ثبت کنند. در غیر این صورت ملک موردنظر به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول طرح مالیاتی می‌شود. مالکان خانه‌های خالی باید در زمان مناسب اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و به سازمان مالیاتی کشور تحویل دهند.