مهدی اقراریان؛ عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، در صحن علنی امروز شورای شهر تهران گفت:تذکر من مربوط به نکاتی است که آقای باقری؛ معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران، که به نمایندگی از شهرداری و شهردار تهران در جلسه حضور دارند، این تذکر را مطرح می‌کنم. بر اساس چارچوب قانونی، این تذکر به شخص آقای زاکانی؛ شهردار تهران، مربوط می‌شود و امیدوارم این نکات به سمع و نظر ایشان برسد. به همین دلیل از آقای باقری خواهش می‌کنم که حتما این تذکر را به شهردار منتقل کند.

اقراریان ادامه داد: بر اساس ماده 83 قانون شوراهای کشور، اگر یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا باید رئیس شورا موارد را به طور روشن به شهردار تذکر دهد. فلسفه این تذکرات از همین منظر قانونی است و به همین جهت به آقای باقری توصیه می‌کنم که یک بار دیگر متن ماده 83 قانون شوراها را ملاحظه کند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات برخی از این تذکرات از سوی شهرداری تهران صرفاً جهت رفع تکلیف شورا پاسخ داده می‌شوند که این پاسخ‌ها عموماً قانع‌کننده نیستند. جالب است که برخی از این پاسخ‌ها در روزنامه همشهری که با پول این مردم اداره می‌شود، منتشر می‌شود؛ ان‌شاءالله در فرصت مناسب درباره روزنامه همشهری صحبت‌هایی را بیان خواهم کرد.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران همچنین به عبدالمطهر محمدخانی؛ رئیس مرکز روابط بین‌الملل شهرداری تهران، تذکر داد و خاطرنشان کرد: آقای محمدخانی در نامه‌ای بسیار عجیب نکاتی را مطرح کرده است که البته بنده بنا ندارم به صورت کامل این نکات را بیان کنم، اما اگر نیاز باشد، این نامه را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد. در انتهای نامه، آقای محمدخانی گفته است که علیرغم پیگیری‌های مکرر شهرداری تهران و وزارت امور خارجه، وزارت کشور نسبت به برخی از موضوعات پاسخگو نیست که این موارد به مأموریت‌های خارجی شهرداری تهران مربوط می‌شود.

وی گفت: جالب اینجاست که عبدالمطهر محمدخانی وزارت کشور را متهم می‌کند که باعث اختلال و کارشکنی در بحث مأموریت‌ها و سفرهای خارجی مدیران شهری شده است.

ناصر امانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، نیز در جریان جلسه امروز اظهار کرد: تذکر من پیرو نامه‌ای است که چندی پیش درباره ساخت و ساز توسط دانشگاه تهران نوشته‌ام. در این نامه قید شده که آغاز عملیات احداث سه برج بلندمرتبه 25 طبقه‌ای در مجاورت ایستگاه هواشناسی واقع در خیابان کارگر شمالی موجب اختلال در سامانه پایش شده است.

وی ادامه داد: پس از تذکر من، شما (چمران) در اسرع وقت این نامه را به شهرداری ارسال کردید و سپس به من اعلام کردید که مدیر کل هواشناسی اعلام کرده که موضوع به این شکلی که شورا گفته است، نیست. اما جالب است که تنها با گذشت چند روز، مصاحبه‌ای از سوی صارمی، معاون شهرسازی شهرداری تهران، با رسانه‌ها صورت گرفت و پرده‌های جدیدی از این ساخت و ساز برداشته شد.

امانی گفت: در مصاحبه‌ای که معاون شهردار تهران با رسانه‌ها داشته است، عنوان شده که ساخت برج‌های سه قلو در دانشگاه تهران فاقد مجوز از سوی شهرداری تهران است و قطعاً شهرداری به صورت قانونی با این تخلف برخورد خواهد کرد.

وی بیان کرد: در صحبت‌های معاون شهردار تهران آمده است که در مردادماه سال جاری شهرداری منطقه 6 گزارشی در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز توسط دانشگاه تهران برای احداث برج‌های خوابگاهی به این معاونت ارائه کرده و این معاونت پس از بررسی‌های لازم، به منطقه اعلام کرده که باید اقدامات قانونی برای جلوگیری از تخلف انجام شود. همچنین در تاریخ 26 شهریورماه سال جاری، موضوع تخلف از سوی این معاونت به مدیر کل دفتر فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران گزارش شده است.

امانی افزود: بنا بر اعلام معاون شهردار تهران، تا این لحظه هیچ‌گونه مجوزی از سوی شهرداری برای احداث برج‌های خوابگاهی دانشگاه تهران صادر نشده است و اقدام دانشگاه در این محدوده کاملاً غیرقانونی است. سؤال من از معاون شهردار تهران این است که مگر شهر صاحب ندارد؟ چگونه ممکن است در خیابان کارگر شمالی، یکی از حساسترین نقاط شهر و در کنار ایستگاه آتش‌نشانی، گودبرداری انجام شود و این گودبرداری نه برای مدت کوتاه، بلکه برای مدت طولانی ادامه یابد؟ آیا می‌توان قبول کرد که شهرداری از این موضوع بی‌خبر بوده است؟

وی خاطرنشان کرد: جالب است که پس از رسانه‌ای شدن ساخت این سه برج، شهرداری تهران اعلام می‌کند که ما مجوزی برای ساخت این برج‌ها نداده‌ایم و این کار دانشگاه غیرقانونی است.