به گزارش اکوایران،بیش از 8 سال است که ساکنان شهر پرند منتظر رسیدن مترو به این شهر هستند . کلنگ این پروژه در سال 91 به زمین خورده است و قرار بوده با اعتبار  400 میلیاردی طی مدت 14 ماه این خط راه اندازی شود اما همچنان مدیران این پروژه معطل نقدینگی هستند و می گویند اگر با همین میزان اعتبارات برای تکمیل متروی پرند در نظر گرفته شود تا ابد هم به پایان نمی رسد و مردم این شهر همیشه با حسرت مترو در جاده ای که به جاده مرگ معروف است تردد خواهند کرد .

photo_۲۰۲۱-۱۱-۲۲_۱۶-۰۰-۴۵

مدیر پروژه متروی پرند می گوید : اعتبارات پیش بینی شده برای تکمیل متروی ناچیز است و با تورم بالای 40 درصد هر سال اعتبارلازم برای تکمیل این خط افزایش پیدا می کند اگر پیش از این با 200 میلیارد امکان تکمیل بخش های باقی مانده این خط بود حالا باید 750 میلیارد تومان برای تکمیل خط پرند اعتبار پیش بینی شود و اگر این مشکل حل نشود در سال 1401 این رقم به بالای یک هزار و 200 میلیارد تومان می رسد .

photo_۲۰۲۱-۱۱-۲۲_۱۶-۰۰-۴۴

علی امام  مدیر عامل شرکت مترو امروز در مراسم بازدید خبرنگاران از روند ساخت متروی پرند، درباره تاریخچه این خط مترو می گوید :‌ راه‌اندازی خط مترو پرند ازسال 91 آغاز شد و قرار بود با 400 میلیارد تومان 14 ماهه به اتمام برسد اما از آنجایی که باید از طریق بودجه عمرانی دولت تأمین می‌شد منابع مالی آنطور که باید به این پروژه تخصیص پیدا نکرد.

او با بیان این که  در سال 95 و 96 بخش‌هایی از این مسیر شامل ایستگاه مترو شهر آفتاب و فرودگاه امام به بهره‌برداری رسید. اکنون مسیر 19 کیلومتری از فرودگاه امام تا شهر پرند باقی مانده که باید به بهره‌برداری برسد اضافه می کند :‌تا سال 96 بودجه‌ای که در ردیف بودجه‌های کل کشور به این پروژه اختصاص پیدا می‌کرد حدود 50 میلیارد تومان بود اما با پیگیری‌های شهرداری تهران در سنوات اخیر، حدود 250 میلیارد تومان ردیف بودجه در سال جاری به این پروژه اختصاص یافت که آنچه سازمان برنامه تاکنون تخصیص داده 212 میلیارد تومان است.

photo_۲۰۲۱-۱۱-۲۲_۱۶-۰۰-۴۷

به گفته امام  تفاوت بودجه پیش‌بینی شده با سنوات گذشته این بود که معمولا سازمان برنامه و بودجه اسناد خزانه اسلامی با سررسید دو ساله ارائه می‌کرد اما امسال آن را با سررسید سه ساله در نظر گرفته است که نتیجه آن کاهش 50 درصدی ارزش پول است. سناریویی که سال گذشته در شرکت مترو پیش‌بینی کردیم این بود که یک لاین از مسیر مترو پرند را راه‌اندازی کنیم که این امر به 750 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و در این صورت می‌توان یک ساله این پروژه را به بهره‌برداری رساند. تامین منابع به حمایت دولت نیاز دارد البته ما به محدودیت‌های دولت نیز واقف هستیم از این رو سال گذشته پیشنهاد دادیم زمین 25 هکتاری متعلق به شرکت عمرانی شهرهای جدید به پیمانکار تعلق گیرد تا بتوان انجام پروژه را سرعت داد.

 او یادآوری می کند : ما انتظار نداریم دولت 650 میلیارد تومان نقدینگی را تامین کند اما می‌تواند همین زمین را مورد استفاده قرار دهد و از ظرفیت غیرنقد و تغییرات کاربری این زمین، کار را پیش برد. در دولت گذشته شرکت عمرانی شهرهای جدید شهرداری و شورای شهر پرند برای تحقق این امر صورتجلسه‌ای را امضا کردند اما اجرای آن به همت وزارت راه و شهرسازی نیاز دارد.

علیرضا کرد رستمی مدیر پروژه این خط هم  با بیان اینکه شهر جدید پرند برای ظرفیت 700 هزار نفر طراحی شده و در حال توسعه است، می گوید: حدود 350 هزار نفر در پرند ساکن هستند که 40 هزار تردد به سمت تهران دارند. در واقع پرند برای افرادی که در تهران کار می کنند نقش خوابگاهی دارد.

JP2A5732

او ادامه می دهد : اگر 20 هزار رفت و 20 هزار تردد بازگشت در نظر بگیریم که تقریبا برای هر حرکت 50 کیلومتر پیمایش لحاظ می‌شود و مصرف هر خودرو را 8 لیتر در نظر بگیریم شامل 160 هزار لیتر بنزین می‌شود. با درنظر گرفتن 230 روز کاری رفت و آمد (به لحاظ روزهای تعطیل) سالانه حدود 37 میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود که اگر بهای پرداختی مردم را برای آن در نظر بگیریم 110 میلیارد تومان می‌شود و دولت بیش از 8 برابر آن یعنی سالانه 900 میلیارد تومان را دولت به صورت یارانه می‌پردازد.

مدیر اجرایی مترو پرند  اضافه می کند : از آنجایی که وضعیت شهر پرند 700 هزار نفر پیش‌بینی شده قطعا با افزایش جمعیت تردد مردم آن بیش از دو برابر خواهد شد چرا که سفرهای تحصیلی نیز با افزایش جمعیت بیشتر خواهد شد. این در حالی است که دولت می‌تواند با تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه عملا پول سه سال صرفه‌جویی در مصرف سوخت را از آن خود کند. این درحالی‌ست که تمام ارکان مدیریتی کشور به دنبال این هستند که مصرف ناهنجار سوخت را کاهش دهند و به ثمر رساندن این پروژه می‌تواند به  تحقق بخشی از این هدف کمک کند. علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردم راه‌اندازی متروی پرند می‌تواند در کاهش تصادفات، کاهش اتلاف وقت مردم و استهلاک خودروهای آنها نیز اثرگذار باشد. امیدواریم بتوانیم با تأمین بودجه مورد نیاز این پروژه را برای سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.