به گزارش اکو ایران ،این روزها رسانه‌ها انتصابات فامیلی در دولت رئیسی را برجسته کرده‌اند چون انتظار می‌رفت در این دولت با توجه به شعارهایی که داشت در بر پاشنه گذشته نچرخد در کنار سروصدای انتخابات دولت رئیسی در مدیریت محلی تهران هم ردپایی از این انتصابات دیده‌شده است که زیر سایه دولت مرکزی پنهان مانده است .

علیرضا زاکانی ویارانش از زمان ‌برسرکار آمدن به‌سرعت درحال جابه‌جایی مدیریت‌ها هستند. اما تبار این مدیریت‌ها اعتراض برخی از اعضای شورای شهر را به همراه داشته است به‌طوری‌که  جعفر تشکری هاشمی ، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران خواستار آن شده که تنها معیار انقلابی و جهادی بودن را در انتصابات در نظر نگیرد و به تخصص‌ها هم توجه کند .

 بااین‌حال هنوز کسی در خصوص مناسبات خانوادگی انتصابات حرفی نزده است . در آخرین خبر فاطمه حیدری به‌عنوان سرپرست مدیرکل ماده صد منصوب شد . کمیسیون‌های ماده 100 به تخلفات ساختمانی در تهران رسیدگی می‌کنند و جایگاهی استراتژیک ازلحاظ شهرسازی و اقتصادی برای شهرداری تهران محسوب می‌شود . گفته می‌شود فاطمه حیدری همسر احمد علوی عضو فعلی شورای شهر تهران است .

معاونت شهرسازی این انتصاب را درراستای یکی از بندهای برنامه 5 ساله سوم عنوان کرده بود که در آن تأکید بر ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری شده بود .  همچنین به سابقه کاری وی به‌عنوان یکی از کارکنان شهرداری هم تأکید شده بود .

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم در خصوص انتقاد به عدم تخصص کافی برای مدیر انتخابی شرکت بهره‌برداری مترو به رسانه گفت که وی تخصص کافی را دارد اما سابقه و تخصص وی به‌طور کامل منتشرنشده است .

شهردار تهران  یک جواب به انتقادهایی که به انتصابات در شهرداری می‌شود می‌دهد . این‌که تمامی مدیران منصوب‌شده در کانون انتصابات مورد ارزیابی‌های علمی قرارگرفته‌اند .

اما فعالیت‌های این کانون چندان شفاف نیست و حتی بخشی از اعضای شورای شهر تهران هم با سازوکار این کانون آشنا نیستند تا آنجا که جعفر شربیانی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، در تذکری چند سؤال را از شهردار تهران مطرح کرد که شاخص‌ها و معیارهای انتخاب معاونان و مدیران ارشد سازمان‌ها و شرکت‌ها و شهرداری مناطق به افکار عمومی اطلاع داده شود. چه تعداد رزومه در اختیار شهردار تهران قرارگرفته و این‌ها چگونه دسته‌بندی، اولویت‌بندی و آنالیز می‌شوند؟ گفت‌و‌گو و متن کانون ارزیابی با افراد چگونه بوده و این فرایند چقدر محتوایی بوده است؟ به نظرم این حق مردم تهران است که ما با آن‌ها شفاف برخورد کنیم و این نکات را در خصوص انتصابات به مردم بگوییم، چون بار شهر تهران بار سنگینی است و باید با هماهنگی و همکاری و همدلی برداشته شود.

اما تذکر او بی‌پاسخ ماند . این عضو شورای شهر در تذکری دیگر گزارشی از رویه‌های نامعمول برای پاسخ‌دهی به تذکرش ارائه کرد .

به گفته شربیانی ابتدا مراجعه واسطه‌گری برخی از اعضای شورا بود که از طریق آن‌ها پیام‌هایی برای بنده صادر شد. مراجعه دستیار شهردار تهران به بنده برای توضیحات بود که بنده در آنجا به ایشان اعلام کردم سؤالات من محتوایی و مبنایی و بر اساس افکار عمومی بود، سؤالات من بر اساس آنچه ما به مردم قول داده‌ایم بوده است بنابراین  پاسخ‌های شما نیز بر اساس همین مبنا باید باشد. که ایشان نیز وعده کردند به‌سرعت این پاسخ هارا جمع‌آوری کرده و برای من خواهند آورد، امری که اتفاق نیفتاده است.یعنی آنچه ایشان به‌درستی صحت و اصالت آن تأکید کردند به همان هم تن ندادند و عملیاتی نکردند و تنها و تنها عکس‌العمل و پاسخ کوتاه و گذرای شفاهی در جلسه شورا توسط شهردار و غیرازاین اساساً هیچ نوع پاسخی که وظیفه شهردار و شهرداری تهران بود برای من ارسال نشد.

هنوز پاسخ تذکر دوم این عضو شورای شهر تهران از سوی شهرداری داده نشده است .  جعفرشربیانی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران به اکوایران می‌گوید :هنوز بعد از دو تذکر پاسخ سؤال‌هایش را نگرفته است اما ازنظر قانونی شهرداری هنوز برای پاسخ به تذکر دوم فرصت دارد .

او ادامه می‌دهد :‌هدف من از پرسیدن این سؤالات از شهردار تهران شفاف‌سازی حوزه انتصابات در شهرداری بود . این‌که مردم بدانند از چه کانال‌هایی این افرادمعرفی می‌شوند از چه فیلترهایی عبور کرده و چگونه مورد ارزیابی قرار می گیرند .

این عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند :‌این افراد باید بخشی از چالش‌های موجود شهر تهران را برطرف کنند و حق مردم است که بدانند چه افرادی برای رسیدگی به چالش‌های شهر انتخاب‌شده‌اند و من نیز ازنظر جایگاه نظارتی درخواست شفاف‌سازی این روند را مطرح کردم .

لطف‌الله فروزنده ،معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهردار تهران به اکو ایران در خصوص خروجی کانون ارزیابی و انتصابات در شهرداری می‌گوید : این کانون چند مهارت را بررسی می‌کند ، مهارت ادراکی، شناختی، انسانی و فنی و بعد مشخص می‌کند این فرد ازنظر ضریب هوشی، ارتباطی ، حل مسائل و... ظرفیت مدیریت دارد یا خیر ؟

او اضافه می‌کند :‌در پنل های تخصصی هم این افراد برای حوزه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند .

 معاون شهردار تهران در خصوص این‌که چه میزان نیروی جدید به شهرداری واردشده است هم پاسخ می‌دهد :‌80 درصد انتصابات از بدنه شهرداری بوده است.

قرار است تا پایان آذرماه روند انتصابات در شهرداری به پایان برسد . به نظر می‌رسد تا امروز بیشترین اخباری که از حوزه شهری منتشرشده انتصابات در شهرداری تهران بوده است