به گزارش اکوایران ،  هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی و صمد بهرنگی نامشان از خیابان های تهران حذف شد . خبرگزاری ایسنا تصاویری منتشر کرده که نشان می دهد تابلوهای  سابق خیابان حجاب که نام 4 کوچه آن به نام 4 نویسنده نام آشنای حوزه ادبیات کودک بود برداشته شده و دوباره این کوچه ها به شماره های گذشته خود بازگشته است .

تابلوهای جدید دو ماه بود که نصب شده بود . هوشنگ مرادی کرمانی به خبرگزاری ایسنا گفته است که  من آن‌چه را می‌خواستم در کتاب‌هایم گفته‌ام، حالا چه فرقی می‌کند کوچه‌ای به نام من در نقطه‌ای از این شهر زده‌ باشند یا نه! نمی‌خواستم که کوچه را بخرم. اصلا خوب شد که اسم من را از کوچه برداشته‌اند. هنر مانند آب است؛ اگر یک لیوان آب را زمین بریزید از بین نمی‌رود و از جایی دیگر سر درمی‌آورد. آب هیچ‌وقت گم نمی‌شود.

 این نام گذاری در 303 جلسه شورای شهر تهران تصویب شد . کوچک یکم به نام صمد بهرنگی با حفظ شماره گذاری ،کوچه سوم هم در خیابان حجاب به نام استاد مهدی آذریزدی با حفظ شماره گذاری ،کوچه پنجم مجاور خیابان حجاب به نام استاد هوشنگ مرادی کرمانی، کوچه هفتم به نام استاد جبار باغچه بان مصوب شد .

کیهان چراغ مخالفت را روشن کرد 

چراغ اولین مخالفت با این نام گذاری ها را روزنامه کیهان روشن کرد و این نام گذاری ها را انتقام از مردم تهران توصیف کرد .  روزنامه  کیهان نوشت:«شورای شهر تهران همچنان درگیر بازی اسم فامیل است. این دوره از شورا که در انتخابات 28 خرداد از سوی مردم تهران «نه» شنیدند و نامزدهای متمایل به جبهه انقلاب رأی بالاتری از یاران شورای فعلی کسب کردند، گویی قصد گرفتن انتقام از مردم را دارند.

در جلسه روز یکشنبه شورای شهر، تنها دو روز بعد از سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، نام یک نویسنده مبلغ اندیشه‌های مارکسیستی را برای کوچه‌ای در تهران انتخاب کردند. هر چند که آثار «صمد بهرنگی» به دلیل فضای آزاد بعد از پیروزی انقلاب امکان انتشار یافتند، اما جای سؤال است که چرا اعضای شورای شهر نام وی را که از نویسندگان محبوب گروهک‌های مارکسیستی بود را برای یک معبر انتخاب کردند. همین رفتارها باعث سرخوردگی مردم از جریان حاکم بر شورای شهر تهران شد و در دوره اخیر انتخابات، این گروه از مردم جواب منفی گرفتند.»

98

اعتراض فرمانداری ،پاسخ شورا 

بعد از روزنامه کیهان فرمانداری هم با این 4 نام گذاری مخالفت کرد . محمد جواد حق‌شناس در واکنش به مخالفت فرمانداری در صحن شورا گفت که درخصوص نامگذاری معابری به اسم بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران از جمله جبار باغچه بان، مهدی آذریزدی، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی کرمانی پیشنهادهایی از سوی نهادهای فرهنگی مانند دفتر شعر جوان ارائه شده است. بنابر خویشاوندی و ارتباط این بزرگان با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ۴ خیابان روبروی این محل به نام آن‌ها نامگذاری شد اما در اقدامی عجیب و غیر منتظره هیات تطبیق مقارن با روز ملی کودک و نوجوان این مصوبه شورای شهر در نامگذاری ۴ معبر و خیابان به نام شخصیت‌های برجسته کودک و نوجوان را غیرقانونی اعلام کرد.

حق شناس در دفاع از این 4 نام گذاری توضیح داد: مهدی آذریزدی که ۱۸ تیرماه سالروز درگذشت او را به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام نهاده اند، پر تیراژترین نویسنده کودک و نوجوان است و خاطرات بسیار خوبی را برای چند نسل به همراه دارد و به پدر ادبیات کودک و نوجوان شهرت دارد.

او ادامه داد: جبار باغچه بان از راهگشایان ادبیات کودک در ایران و بنیانگذار نخستین مهدکودک و مدرسه ناشنوایان و اولین ناشر و مولف کتاب کودک و نوجوان در ایران است. آثار باغچه بان از شورای جهانی کتاب کودک عنوان بهترین کتاب‌های کودک را به دست آورده است. صمد بهرنگی معلم، داستان‌نویس کودک و نوجوان، مترجم و محقق فولکلور است که نیاز به معرفی ندارد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز عمده شهرت‌اش را به خاطر قصه‌های مجید دارد و آثار هیچ یک از داستان‌نویس‌های ایرانی به اندازه او در جهان ترجمه نشده است.

نادیده گرفتن مصوبه شورا خلاف قانون است 

شورای شهر بر مصوبه خود پافشاری کرد و مدتی پیش نام این 4 چهره ادبیات فارسی بر کوچه های خیابان حجاب نقش بست . تا امروز که خبرگزاری ایسنا خبر حذف دوباره این اسامی را داد . محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پنجمین دوره شورای شهر تهران  در گفتگو با اکو ایران در واکنش به حذف این 4 نام از خیابان های تهران گفت ‌: هرگونه تغییر اسامی خیابان های تهران نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد و نادیده گرفتن مصوبه شورای شهر خلاف قانون است . همچنین ‌پلاک کوبی و تغییردوباره آن ضربه به اموال بیت المال است .

وی ادامه داد :‌این 4 شخصیت ادبیات کودک چهره های جهانی هستند و کتاب های هوشنگ مرادی کرمانی به 15 زبان زنده دنیا ترجمه شده است . حذف این نام ها با هیچ معیاری پذیرفته نیست و شورای شهر تهران باید این موضوع را پیگیری و سیاست سکوت در پیش نگیرد .

 بررسی دوباره نامگذاری ها 

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران پس از پیگیری حذف این 4 نام از کوچه های خیابان حجاب در گفتگو با اکو ایران گفت :‌این نام گذاری مصوبه شورای شهر تهران رادارد اما  فرمانداری  به مصوبه اعتراض کرده و بر اساس بندهای قانونی چند ردیف مصوبه را برخلاف قوانین تشخیص داده است .شهرداری نیز اشتباها مصوبه اولیه شورای شهر را اجرایی کرده بدون توجه به آن که ۴ گزینه براساس اعتراض فرمانداری حذف شده بود . پس از متوجه شدن این اشتباه آن را اصلاح کردند.

وی افزود :‌کمیسیون نام گذاری با فوریت و خارج از نوبت  این اسامی را بررسی و پس از تصویب و طی روند قانونی نام گذاری ها انجام می شود .