به گزارش اکوایران، در دنیای مدرن، کارکنان و کارفرمایان به دنبال بهبود و توسعه قوانین حوزه کار هستند، به گونه‌ای که هم کارها با بهره‌وری بالاتری پیش بروند و هم کارکنان بتوانند میان کار و زندگی شخصی‌شان، تعادل برقرار کنند.

دسترسی به فناوری‌های دیجیتال باعث شده که کارفرمایان بتوانند در هر لحظه و هر ساعتی از شبانه‌روز، به کارکنان خود مراجعه کنند. برخی از کارفرمایان از این فرصت، در جهت منافع خود بهره می‌گیرند و به این تردید حق کارکنان برای پرداختن و امور و زندگی شخصی، نادیده گرفته می‌شود.

بسیاری از کشورها نسبت به این مسئله آگاهی پیدا کرده‌اند و تلاش دارند از طریق وضع قوانین جدید، از حق کارکنان و کارمندان در این زمینه دفاع کنند.

طبق قانون، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان، کارفرمایان نباید پس از پایان ساعات کاری، به کارکنان خود مراجعه کنند یا به آن‌ها پیام بدهند. در برخی از دیگر موارد، کارفرمایان از این حق برخوردارند اما در عین حال، کارکنان هم از این حق برخوردار هستند که به آن پیام پاسخ ندهند و صبر کنند تا در زمان کاری، به این پیام‌ها پاسخ دهند.

مدافعان حقوق کارکنان، می‌گویند هر اقدامی که به افزایش تعادل میان کار و زندگی شخصی افراد کمک کند، تحسین‌برانگیز است و باید مورد استقبال و حمایت قرار بگیرد. این حق هم در همین دسته است و به بهبود کیفیت زندگی شخصی کارکنان کمک خواهد کرد.

در استرالیا کارکنان در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط، ۲۸۱ ساعت اضافه‌کاریِ بدون پرداخت حقوق داشته‌اند. این مسئله به عنوان یک نگرانی بروز کرده و باعث شده قوانینی در این زمینه وضع شود.

در ویدیوی بالا به حق جدید کارکنان استرالیایی پرداخته شده و توضیح داده شده که چه کشوری برای نخستین بار این حق را برای کارکنان خود در نظر گرفت.