به گزارش اکوایران، گزارش جامعی از بازار کار ایران در سال 1402 توسط ایران تلنت منتشر شد. در قسمتی از این گزارش، به حقوق رشته‌های مختلف در پست‌‌های سازمانی کارشناسی پرداخته شده.

حقوق رشته‌های تحصیلی در پست‌های مختلف سازمانی در 1402 چقدر بود؟

در میان مشاغل در این پست سازمانی، مهندسی کامپیوتر با میانگین حقوق دریافتی 26/8 میلیون تومان در صدر لیست قرار دارد. بیشترین میزان حقوق دریافتی پرتکرار در این رشته تحصیلی 55 میلیون تومان بود.

مهندسی‌های نفت با میانگین 25/8 میلیون تومان و برق با میانگین 24/8 میلیون تومان در جایگاه‌های بعدی بیشترین دریافتی در پست‌های کارشناسی قرار دارند.

کمترین میزان دریافتی نیز متعلق به مهندسی پزشکی با دریافتی 15/1 میلیون تومان است.

untitled

حقوق دریافتی رشته‌های تحصیلی در پست‌ سازمانی مدیر میانی نیز همانند پست سازمانی کارشناسی، متعلق به مهندسی کامپیوتر با میانگین دریافتی 39/5 میلیون تومان است. بیشترین میزان حقوق دریافتی پرتکرار در این رشته تحصیلی 75 میلیون تومان بود.

مهندسی‌های صنایع و مکانیک به ترتیب با میانگین حقوق دریافتی 36/2 و 34/5 میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رشته علوم ارتباطات و روابط عمومی نیز در پست سازمانی مدیر میانی با دریافتی میانگین 24/4 میلیون تومان کمترین میزان دریافتی را در این پست سازمانی دارد.

untitled

رشته تحصیلی مهندسی صنایع در پست سازمانی مدیر ارشد با میانگین دریافتی 62/2 میلیون تومان بیشترین حقوق دریافتی را در این پست سازمانی دارد. بیشترین میزان حقوق دریافتی پرتکرار در این رشته تحصیلی در سال گذشته 120 میلیون تومان بود.

مهندسی کامپیوتر که در پست‌های سازمانی کارشناسی و مدیر میانی در رتبه اول حقوق‌های دریافتی بود، در پست مدیر ارشد در جایگاه دوم با میانگین دریافتی 54/3 میلیون تومان قرار دارد.

رشته‌های مهندسی‌ مکانیک و مدیریت به ترتیب با میانگین حقوق دریافتی 53/1 و 51 میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رشته مهندسی معماری و شهرسازی نیز در پست سازمانی مدیر ارشد با دریافتی میانگین 42/1 میلیون تومان کمترین میزان دریافتی را در این پست سازمانی دارد.

untitledزور افزایش حقوق به تورم نرسید

میزان پولی را که افراد در ازای خدمت خود در بازه زمانی مشخص از کارفرما دریافت می‌کنند را به اصطلاح دستمزد اسمی گویند.

از طرفی دستمزد حقیقی، میزان قدرت خرید افراد با پول دریافتی آنها است. یعنی دستمزد حقیقی به افراد کمک می‌کند تا تغییرات ارزش ریال را با توجه به نرخ تورم ارزیابی کنند و قدرت خرید خود را در قبال آنچه به عنوان دستمزد اسمی دریافت کرده‌اند، بسنجند.

بنابه آمار ارائه شده توسط ایران تلنت میانگین دستمزد حقیقی کارشناسان از سال 1396 تا 1401 روندی کاهشی داشته و با وجود افزایش نسبی در سال گذشته کماکان کمتر از سال 96 است.

مقایسه نمودار دستمزد اسمی و دستمزد حقیقی بیانگر این است که افزایش حقوق افراد نه تنها منجر به قدرت خرید بالاتر آنها نشده بلکه شاهد روند کاهشی درآمد واقعی آنها نیز بوده‌ایم.

به این معنا که افراد در سال 1402 علیرغم افزایش حقوق دریافتی‌شان نسبت به سال 96 نمی‌توانستند کالاها و خدمات بیشتری خریداری کنند و اگر دقیقا به همان اندازه سال 96 برای کالا و خدمات پول می‌پرداختند، در نهایت پس‌انداز کمتری برایشان می‌ماند.

untitled

شاغلان رده سازمانی مدیران میانی نیز علیرغم افزایش عددی دریافتی‌شان، نمی‌توانستند کالاها و خدمات بیشتری را نسبت به سال 96 خریداری کنند و شاهد سیر نزولی دستمزد حقیقی این افراد طی سال‌های گذشته هستیم.

untitledدستمزد اسمی و دستمزد حقیقی مدیران ارشد وضعیتی مشابه کارشناسان و مدیران میانی دارد. مدیران ارشد با وجود افزایش حقوق دریافتی در سال 1402 ، قادر به خرید کالاها و خدمات بیشتر نسبت به سال 96 نبوده‌اند و دستمزد حقیقی آنها در طی سال‌ها، روند کاهشی داشته است.

untitled