840565-featured

والتر الیاس دیزنی(Walter Elias Disney) معروف به والت دیزنی، در ۵ دسامبر ۱۹۰۱ در شیکاگو واقع در آمریکا به دنیا آمد.

 والت همراه با برادرش، روی، در دهه ۱۹۲۰ شرکت «دیزنی برادرز استودیو» را تأسیس کرد.

 او به عنوان یک نوآور در صنعت انیمیشن شناخته شده و نقش بسیار مهمی که در توسعه هنر انیمیشن و صنعت سینما داشت باعث شد که با لقب «پدر انیمیشن» شناخته شود.

دیزنی همچون آفتاب، در دنیای سینما طلوع کرد و با روحیه‌ای پر از آرزوهای کودکی، قلب ما را با داستان‌هایی از عشق، دوستی و رویاها پر کرد.

 والت نه تنها یک کارآفرین بلکه یک داستان‌سرا است، که با ایجاد شخصیت‌هایی همچون «میکی ماوس» در سال 1928، دل‌ میلیون‌ها کودک و بزرگ‌تر شده را فتح کرد و یکی از مهم‌ترین تغییرات در تاریخ انیمیشن را به اجرا درآورد.

میکی ماوس به سرعت محبوب شد و به عنوان نمادی از شرکت دیزنی و همچنین انیمیشن به حساب آمد.

در دهه ۱۹۳۰، دیزنی به طور جدی به توسعه فیلم‌های موزیکال صدا و تصویر مشغول شد.

نخستین فیلم دیزنی سفید برفی و هفت کوتوله (۱۹۳۷) بود که به عنوان یکی از نخستین فیلم‌های بلند انیمیشن کامل و اولین فیلم پویانمایی ساخته‌شده در ایالات متحده محسوب می‌شود.

دیزنی به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم، رکورددار بیشترین جوایز اسکار و نامزدی این جایزه است. او در کارنامه کاری خود، 22 فیلم پویانمایی بلند، ۴۹۳ فیلم کارتونی کوتاه، ۴۷ فیلم پویانمایی آمیخته با تصاویر سینمایی،۴۷ فیلم بر پایه واقعیت و ۳۳۰ ساعت برنامه تلویزیونی باشگاه میکی‌ماوس دارد.

از افتخارات وی می‌توان به جایزه افتخاری اسکار او در سال ۱۹۳۹، چهار جایزه اسکار در سال1954 و برنده ۲۲ جایزه اسکار، مدال آزادی از دست جانسون رئیس‌جمهور آمریکا، برنده جایزه دستاورد ویژه گلدن گلوب - ۱۹۴۷ و برنده بهترین فیلمبرداری- رنگی در گلدن گلوب برای فیلم ماجراهای ایکابد و آقای وزغ - ۱۹۴۹ اشاره کرد.

از دیگر انیمیشن‌های معروف کمپانی او، می‌توان به علاءالدین، سیندرلا، زیبای خفته، پینوکیو، سفیدبرفی و هفت کوتوله، آلیس در سرزمین عجایب، موانا، شگفت‌انگیزان، پیترپن، زوتوپیا و کوکو اشاره کرد و این تنها بخش کوچکی از نمونه آثار دیزنی است.

والت دیزنی، نه فقط یک نویسنده داستان بلکه یک هنرمند است که با آثارش، احساسات ما را به لرزه درآورد.

 او یکی از آن دسته از افراد است که با طراحی یک جهان انیمیشنی، افکار ما را به یک اقیانوس از آرزوها و امیدها تبدیل کرده ست.

دیزنی در چنین روزی و 57 سال پیش در ۱۵ دسامبر سال ۱۹۶۶ بر اثر سرطان ریه چشم از جهان فروبست.

او تا پایان عمرش، همواره به عنوان یک پیشوای صنعت انیمیشن شناخته می‌شد و ارث او در دنیای انیمیشن و سینما به عنوان یک نوآور بی‌پایان باقی‌مانده است.