به گزارش اکوایران به نقل از سی‌ان‌بی‌سی -  سهام رسانه‌ها امسال متزلزل شد و شرکت‌ها میلیاردها دلار از ارزش بازار خود را از دست دادند، زیرا مشترکین این شبکه‌های پخش آنلاین کاهش‌یافته و بازار تبلیغات بدتر شده است. به گفته مدیران رسانه‌ها و تحلیلگران صنعت، این مسئله در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت.

دیزنی و برادران وارنر، دو شرکت در حال گذار هستند، به‌خصوص در قسمت پخش آنلاین؛ سهام وارنر بیش از ۶۰ درصد و دیزنی بیش از ۴۵ درصد در سال جاری کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: ریسک بزرگ نتفلیکس در رقابت با دیزنی

"پایان سلطنت نتفلکیس؟"

صنعت رسانه به نقطه عطف خود رسیده؛ زیرا رقابت بین سرویس‌های استریم (پخش آنلاین) در بالاترین حد خود قرار دارد و مصرف‌کنندگان در مورد تعداد اشتراک‌های خود حساس شده‌اند. علاوه بر این، شرکت‌ها با درآمد کمتر تبلیغاتی نیز درگیر هستند.

مارک بیدمن، رئیس یک بانکداری سرمایه‌گذاری رسانه و سرگرمی گفت: در سراسر این بخش، هرج‌ومرج به پا شده، سال‌هاست که همه می‌گویند فناوری دنیای رسانه‌ها را تغییر خواهد داد و همین‌طور هم شده است.

در کل سال سختی برای بازار بود. برخی شرکت‌ها بدترین افت خود را از بحران سال ۲۰۰۸ تجربه کردند و سهام سایر صنایع، از جمله فناوری، تحت‌تأثیر قرار گرفته است.

سهام شرکت‌های فناوری حداقل نیمی از ارزش خود را از دست داده‌اند. نتفلیکس گه غول پخش آنلاین در دنیا هست نیز سهامش بیش از ۵۰ درصد کاهش‌یافته و ارزش بازار آن به نصف کاهش‌یافته و به حدود ۱۲۳ میلیارد دلار رسیده است.

Android_Collage_1920x1080_EMEA_DACH_DE

نتفلیکس در اول سال گزارش داد که بیشترین تعداد مشترکین خود را در از سال ۲۰۱۰ از دست داده و این خبر شوک بزرگی در این بخش ایجاد کرد. نتفلیکس تشدید رقابت را علت آن بیان کرد. این شرکت همچنین شروع به ارائه هزینه اشتراک ارزان‌تر با وجود تبلیغات کرده، کاری که نتفلیکس گفته بود هیچ‌گاه زیر بار آن نخواهد رفت.

در همین حال، دیزنی از روزهای ابتدایی کرونا، زمانی که سینماها و پارک‌ها برای ماه‌ها بسته بودند، با چالش‌هایی مواجه بوده است. عملکرد مالی دیزنی در ماه‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفت و پس از گزارش درآمد ناامیدکننده آن در ماه نوامبر، هیئت‌مدیره این شرکت باب چاپک را برکنار کرد و باب ایگر رئیس قدیمی را بازگرداند.

آیا کمپانی دیزنی ستایشگر قتل عام است؟

برادران وارنز بروس هم در بهار امسال با شرکت دیسکاوری ترکیب شد و حال به وارنر دیسکاوری  تبدیل شده است. سهام وارنر بروس دیسکاوری نیز در سال ۲۰۲۲ ریزش ۶۰ درصدی داشت و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت ، مدیریت این شرکت تازه ترکیب شده نیز به دلیل بازار سخت تبلیغات و  سودآور کردن تجارت  در پخش آنلاین، هزینه‌های خود را کاهش دادند.

جان هودولیک، تحلیلگر کمپانی «UBS» می‌گوید: من فکر می‌کنم همه سعی دارند از نتفلیکس تقلید کنند، به این امید که ارزش‌گذاری مشابهی را ببینند و این مسئبه فشار بیش از حدی به نتفلیکس وارد کرد و همه او را زیر ذره‌بین گرفته‌اند.

gettyimages-1239883512-warnerdisco