به گزارش اکوایران، تاثیر معدل در کنکور به یکی از مباحث پرحاشیه و چالش‌برانگیز در نظام آموزشی ایران تبدیل شده است.

ابراهیم سوزنچی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتمای اکس(توییتر سابق) خطاب به سخنگوی دولت نوشت:

«طبق ماده ۵ آیین نامه سخنگویی برعهده دبیر است.

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اصلاحاتی در مصوبهٔ کنکور خواهد داشت، اما تأثیر قطعی معدل حذف نخواهد شد.

تجربهٔ دوساله نشان داده که عدالت آموزشی با این مصوبه افزایش یافته است.لطفا آرامش خانواده ها را حفظ کنیم.

سخنگوی دولت پیش‌تر گفته بود مصوبهٔ کنکور در جلسات آتی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی و بازبینی خواهد شد.»

1

در تاریخ پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰، در جلسه‌ای به ریاست رئیس‌جمهور سیزدهم، شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد که معدل سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان با تأثیر ۶۰ درصدی در نتایج کنکور نقش داشته است.

 با این مصوبه ۶۰ درصد معدل دوره دبیرستان برای دروس عمومی و تخصصی در کنکور نقش دارد و محتوای کنکور سراسری نیز تنها به دروس تخصصی تعلق پیدا می‌کند و تأثیر دروس عمومی در امتحانات دوره متوسطه مشخص می‌شود.

این مصوبه به‌تدریج عملی شد و در سال ۱۴۰۳ برای سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم اجرا شد. براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در سال اول تاثیر قطعی معدل بر کنکور ۴۰ درصد، سال دوم  ۵۰ درصد و سال سوم ۶۰ درصد است.

از زمان تصویب این قانون، اکنون دو سال گذشته است. در همان سال اول اجرای آن، انتقاداتی مطرح شد و امسال این اعتراضات شدیدتر شد و کارزارهای مختلفی در این رابطه توسط دانش‌آموزان شکل گرفت.

با وجود این مخالفت‌ها و تلاش‌ها برای تغییر یا تعلیق آن، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هشتم خردادماه امسال تاکید کرد که مصوبه کنکور قطعی است و در سال‌های بعد هم اجرا می‌شود: «ما آمادگی تکمیل مصوبه را داریم، اما اینکه دخالت معدل نمرات لغو شود؛ این حتماً اتفاق نمی‌افتد و اصل مصوبه تغییر پیدا نخواهد کرد.»

چند روز پیش فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در جلسه خود از بررسی دوباره مصوبه کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

او با اشاره به موضوع کنکور و مسائل پیش‌آمده درباره آن گفت:‌ دانش‌آموزان و والدینشان از ابتدای دولت نگرانی خود را بابت مسأله کنکور از مسیرهای مختلف به گوش رئیس‌جمهور رسانده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه پرونده کنکور امسال بسته شده است، در جلسات آتی شورای انقلاب فرهنگی موضوع کنکور سال‌های آینده مجددا بررسی، کارشناسی و بازبینی می‌شود.

به گفته مهاجرانی، اجرای عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان در سراسر کشور از اولویت‌های جدی دولت چهاردهم است.