به گزارش اکوایران، روز گذشته در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه، سازمان هواپیمایی کشوری با صدور بخشنامه‌ای پرواز پهپاد و ریزپرنده در کل کشور را ممنوع کرده است.

در پی برداشت‌های مختلف نسبت به این خبر، سخنگوی سازمان هواپیمایی به این بخشنامه پر سروصدا واکنش نشان داد.

24234

جعفر یازرلو در واکنش به برداشت‌های انجام شده نسبت به بخشنامه این سازمان گفت: تا قبل از این بخشنامه کلیه پروازهای VFR شامل سبک، فوق سبک، هلیکوپتری ممنوع بود، با این بخشنامه ما در حقیقت محدودیت پروازهای فوق را برداشتیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بر این اساس محدودیت آموزشگاه‌های خلبانی برداشته شد و بسیاری از کسب و کارهای حرفه‌ای مربوط به این حوزه رونق خواهد گرفت.

وی افزود: پرواز پهبادها قبل از این بخشنامه هم محدودیت داشتند. این یه بخشنامه تخصصی است و مخاطب خاص و حرفه‌ای داره و انتشار بخشنامه‌ حرفه‌ای و تخصصی در فضای مجازی می‌تواند برداشت‌های نادرست بوجود بیاورد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: از مردم تقاضا داریم، موضوعات این حوزه را از طریق سخنگو در بستر سایت سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین خبرگزاری‌های معتبر دنبال کنند.

یازرلو گفت: انتشار بخشنامه‌های داخلی که مربوط به بهره‌برداران و مسئولان فرودگاهها، شرکت‌های بالگردی و آموزشگاه‌ها است در فضای مجازی باعث ذهنیت منفی برای عموم مردم می‌شود؛ در موارد مقتضی که مردم و مسافران محترم بایستی مطلع شوند این اطلاعات از طریق سایت سازمان و سخنگو منتشر خواهد شد.

ابهام برطرف شد؟

با وجود پاسخ سخنگوی هواپیمایی کشور، به نظر می‌رسد همچنان ابهاماتی که در متن بخشنامه وجود دارد برطرف نشده است؛ در بند اول این بخش‌نامه (هایلات شده در عکس) تاکید شده که «پروازهای پهباد و ریزپرنده‌های غیر نظامی در کل فضای کشور ممنون می‌باشد».

بنابراین هرچند سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفته «با این بخشنامه در حقیقت محدودیت پروازهای فوق برداشته شده» اما می‌توان گفت ابهام هنوز کامل برطرف نشده است. شاید توضیح دقیق بند اول و منظور بخش‌نامه دقیق‌تر مشخص کند که ماجرا از چه قرار است.