ارزش ذاتی سکه امامی بالای محدوده 12 میلیون و500 هزار تومان قرار دارد. این به معنای آن است که حتی فلز گران بهای داخلی از لحاظ ذاتی بالای سطح قیمتی حساسی قرار دارد که نوسان بالای آن می تواند زمینه ساز صعود قیمت تا محدوده 12 میلیون و 800 هزار تومان شود.

Untitled-40

با وجود اینکه ارزش ذاتی سکه، شرایط انتظاری برای رشد قیمت را نمایش می دهد، سکه می تواند به راحتی به واسطه افت قیمت دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد. به عنوان مثال، افت قیمت دلار به محدوده 28 هزار و 300 تومان می تواند ارزش ذاتی سکه را تا محدوده 12 میلیون و 400 هزار تومان کاهش دهد. در صورتی که اسکناس آمریکایی تا محدوده 28 هزار تومانی کاهش پیدا کند، ارزش ذاتی سکه به زیر 12 میلیون و300 هزار تومان خواهد رفت.

به این ترتیب می توان گفت یکی از عواملی که موجب شد سکه بازان خریدار در روز یک شنبه با احتیاط رفتار کنند و تمایل زیادی به خرید نداشته باشند، هراس از رفتار آتی قیمت دلار بود. به عبارت دیگر، سکه با اینکه ارزش ذاتی قابل توجهی داشت، از هراس افت قیمت دلار، با رفتار محتاطانه بازیگران مواجه شد.

1-01

در صورتی که امروز دلار افت معناداری را تجربه نکند، سکه می تواند خود را به سوی مقاومت 12 میلیون و 800 هزار تومان حرکت دهد. حتی با فرض حباب یک درصدی، در صورتی که دلار در محدوده 28 هزار و 600 تومان قرار بگیرد، فلز گران بهای داخلی توان صعود تا محدوده 12 میلیون و 700 هزارتومان را خواهد داشت. البته ممکن است برخی از معامله گران خرید و فروش های جدی خود را به روز دوشنبه انتقال دهند. آن ها در انتظار وضعیت آغازین بازار طلا باقی خواهند ماند.