به گزارش اکوایران، پیشروی قیمت دلار در شروع معاملات امروز ادامه یافت. دلار آمریکا که عصر پنج‌شنبه در حوالی 29 هزار و 50 تومان مبادله می‌شد، امروز را با قیمت 29 هزار و 270 تومان آغاز کرد. قیمت دلار تا 29 هزار و 300 تومان نیز بالا رفت و در پایان معاملات نیمه اول امروز روی 29 هزار و 150 تومان قرار گرفت.

قیمت دلار در روزهای اخیر بارها رکورد سالانه را ارتقا داده و قیمت امروز دلار نیز از ابتدای سال بی‌سابقه بود. افزایش قیمت دلار رفته رفته نگران‌کننده می‌شود و بانک مرکزی از ابزارهای خود برای کنترل قیمت استفاده می‌کند، حجم عرضه دلار متشکل در سطوح بسیار بالایی قرار دارد و در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز خبر افزایش سقف تخصیص ارز مسافرتی و دوره‌های آموزشی جلب توجه می‌کند. بر این اساس ارز مسافرتی و ارز موردنیاز برای شرکت در دوره های آموزشی و پژوهشی از 2 هزار یورو به 2 هزار و 200 یورو افزایش یافته است.

کنترل سفته‌بازی در بازار دلار

خبر دیگری که در بین فعالان بازار جلب توجه می‌کرد به تغییر شرایط خرید ارز از صرافی ملی مربوط بود. پیش از این هر ایرانی می‌توانست با ارائه کارت ملی سالانه مبلغ مشخصی ارز از صرافی ملی خریداری کند، در روزهای گذشته و با افزایش قیمت دلار برخی افراد با استفاده از کارت ملی دیگران به خرید دلار از صرافی ملی می‌پرداختند و بلافاصله آن را در بازار آزاد می‌فروختند، اخیرا این شرایط سختگیرانه‌تر شد تا این خرید و فروش‌های دلالانه در بازار کاهش یابد.

واکنش قیمت سکه به رشد قیمت دلار

قیمت طلا در معاملات روز جمعه توانست رقم‌هایی بالای 1800 دلار را ثبت کند و به مرز 1820 دلار نزدیک شود، اما در پایان معاملات روی 1792 دلار قرار گرفت. قیمت سکه در شروع معاملات امروز قدری رشد کرده بود. به نظر می‌رسید افزایش قیمت سکه بیشتر تحت تاثیر ادامه روند صعودی قیمت دلار بوده است. قیمت سکه امامی در شروع معاملات امروز با رشد 75 هزار تومانی نسبت به ظهر پنج‌شنبه روی 12 میلیون و 675 هزار قرار تومان گرفت، قیمت سکه تا 12 میلیون و 700 هزار تومان نیز بالا رفت، اما دوباره نزولی شد. حباب قیمتی سکه 12 میلیون و 700 هزار تومانی با احتساب قیمت 29 هزار و 240 تومان برای دلار نزدیک به 3 درصد به دست می‌آمد که کوچک نبود و افت قیمت سکه در سطوح قیمتی اشاره شده برای دلار عجیب به نظر نمی‌آمد. قیمت سکه در پایان معاملات نیمه اول روز در حوالی 29 هزار و 640 تومان قرار داشت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا به پیشروی خود ادامه داد و مرز 29 هزار و 300 تومان را لمس کرد. قیمت سکه به 12 میلیون و 700 هزار تومان رسید و سپس کاهش یافت، حباب قیمتی سکه 12 میلیون و 700 هزار تومانی کوچک نبود، در نتیجه اینکه قیمت سکه در آن سطوح پایدار نماند عجیب نبود. تغییر شرایط دریافت دلار از صرافی ملی و افزایش سقف تخصیص ارز مسافرتی و دوره‌های آموزشی نیز مهم‌ترین اخباری بودند که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده بود.

بازار ارز  دلار مهاجر افغانستانی