به گزارش اکوایران، رشد اقتصادی ایران در مقایسه فصلی به صورت کل نسبت به فصل قبل کاهش داشته است. بررسی های آماری نشان می دهد رشد اقتصادی ایران در پاییز امسال برابر با 3.9 درصد بوده که در مقایسه با فصل قبل خود 0.1 واحد درصد کاهش داشته است.

به طور کلی رشد فصلی اقتصاد ایران به معنای رشد تولید ناخالص داخلی در هر فصل در مقایسه با فصل مشابه خود در سال قبل است. این رشد در پاییز امسال در کل کاهش داشته اما در بخش غیر نفتی نشان از افزایش داشته است.

کاهش رشد اقتصادی کل/ رشد اقتصادی بدون نفت

در بررسی آمار به ثبت رسیده از رشد اقتصادی فصلی در کشور مشاهده می شود این نرخ در پاییز امسال به طورکلی در بهار امسال برابر با 7.5 درصد بوده که در فصل بعد با کاهش 3.5 درصدی به 4 درصد رسید. در پاییز امسال نیز 0.1 واحد درصد دیگر کمتر شده و در سطح 3.9 درصد قرار گرفت.

در نهایت رشد اقتصادی کل ایران در پاییز امسال به 3.9 درصد تقلیل پیدا کرده است.

این در حالی است که در اقتصاد بدون نفت ایران روند ها شکل دیگری داشته است. نرخ رشد این شاخص در بهار امسال برابر با 4.6 درصد بوده و در فصل بعد این رقم تا 3.1 درصد کاهش داشته است. اما در فصل پاییز دوباره مسیری افزایشی ب خود گرفته است. درنهایت طبق آمارها رشد اقتصاد بودن نفت ایران در پاییز امسال 3.8 درصد شده و نسبت به فصل قبل خود 0.7 واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

این که رشد اقتصادی ایران در کل کاهشی بوده و در بخش بدون نفت افزایشی، می تواند این نکته را در بر داشته باشد که سرعت تولید ناخالص داخلی در ایران در بخش نفتی کاهش پیدا کرده است. برای تشخیص بهتر این گزاره می توان روند استخراج طبیعی نفت و گاز را مورد ارزیابی قرار داد.

رشد اقتصادی

کمینه رشد اقتصادی استخراج نفت در یک سال اخیر

تولید ناخالص داخلی در بخش استخراج نفت و گاز طبیعی در کشور در مقایسه با سال گذشته 4.3 درصد رشد داشته است. بررسی رشد فصلی این بخش در یک سال اخیر نشان از آن داشته که این کمترین سرعت رشد اقتصاد نفت در یک سال اخیر بوده است.

بیشترین میزان رشد فصلی اقتصاد نفتی ایران نیز در زمستان سال گذشته به ثبت رسیده بود که برابر با 32.8 درصد ثبت شده است. در بهار امسال نیز این رشد معادل با 27.5 درصد درج شده بود که در این بازه دومین رکورد به شمار می آمد.

اما در کل، مسیر رشد اقتصاد نفت در این بازه نشان می دهد سرعت استخراج نفت و گاز طبیعی در کشور در یک سال اخیر مسیری نزولی گرفته و اکنون رشد آن در کمترین سطح یک سال اخیر قرار گرفته است.

اما این بخش عضوی از گروه صنایع و معادن بوده که در این ماه گروه اصلی صنایع مسیری نزولی داشته اما همواره رشد آن مثبت بوده است.

رشد اقتصادی

کاهش سرعت رشد اقتصادی در صنایع و معادن

یکی از بخش های مهم در بررسی رشد اقتصادی ایران شاخه صنایع و معادن است. در پاییز امسال نرخ رشد اقتصادی ایران برابر با 3.2 درصد بوده که در مقایسه با فصل قبل 1.6 واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

مقایسه با سال گذشته نیز نشان می دهد رشد اقتصادی پاییز در صنایع و معادن ایران در قیاس با سال قبل کمتر بوده است.

رشد اقتصادی