به گزارش اکوایران، رشد اقتصادی ایران در محاسبات بانک مرکزی تا پایان پاییز امسال برابر با 4.1 درصد ثبت شد.

بررسی های آماری نشان می دهد در این مدت بیشترین سهم در رشد اقتصادی را بخش نفت، و خدمات داشته و گروه کشاورزی و صنایع و معادن اثر کاهنده ای را در این متغیر گذاشته اند.

فاصله رشد اقتصادی بانک مرکزی و مرکز آمار

چندی پیش مرکز آمار در گزارش رشد اقتصادی خود افزایش 9 ماهه در تولید ناخالص داخلی ایران را برابر با 5.1 درصد به دست آورده بود. این رقم در مقایسه با سطح ثبت شده در بانک مرکزی تقریبا 1 واحد درصد بیشتر بود. 

یکی از دلایل تفاوت در این متغیرها می تواند ریشه در تمایز سال های پایه در محاسبات داشته باشد. سال پایه اساس محاسبات بانک مرکزی برابر با 1395 و سال پایه مرکز آمار 1390 بوده و می تواند دلیل مهمی در تفاوت آماری دراین دو متغیر باشد.

در نهایت رشد اقتصادی ایران تاپایان 1400 برابر با 4.1 درصد برآورد شده که نسبت به این موقعیت در سال گذشته تقریبا 2 واحد درصد افزایش داشته است. 

این در حالی است که در بخش بدون نفت اقتصاد ایران رشدی تقریبا برابر با 3.4 درصدی شکل گرفته که تقریبا از کل رشد اقتصادی این بازه 0.7 واحد درصد کمتر است.

در مقابل مقایسه رشد اقتصاد بدون نفت با موقعیت مشابه در سال گذشته اما نشان می دهد این رشد 1.3 واحد درصد افزایش داشته است.

رشد اقتصادی

سهم بالای نفت و خدمات در رشد اقتصادی 9 ماهه

در سمت ارزش افزوده در تولید ناخالص داخلی ایران مشاهده می شود بخش اعظمی از سهم افزایش در رشد اقتصادی مربوط به بخش نفتی در اقتصاد ایران بوده است.

در همین رابطه بررسی ها نشان می دهد در پایان نه ماه سپری شده از سال 1400 تولید ناخالص داخلی ایران به 351 هزار میلیارد تومان رسیده است. 32 هزار و 321 میلیارد تومان از این میزان به بخش نفت و گاز تعلق داشته که رشدی 11.7 درصدی را در این مقطع به ثبت رسانده است.

این درحالی است که رشد اقتصادی گروه نفت در موقعیت مشابه خود در سال گذشته برابر با 2.8 درصد بوده و 8.9 واحد درصد کمتر از میزان کنونی به ثبت رسیده است.

بخش دیگری که در این مدت روندی صعودی را در شاخه های اقتصادی ثبت کرده گروه خدمات بوده است. این گروه در نه ماه 1400 با رشدی معادل با 6.5 درصد به 199 هزار و 563 میلیارد تومان رسید. 

مقایسه این رشد با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می دهد رشد اقتصادی خدمات تقریبا  7 واحد درصد افزایش داشته است.

تفکیک بخش خدمات به زیرگروه های کوچکتر نشان می دهد بیشترین افزایش در گروه خدمات مربوط به آموزش و حمل و نقل و انبارداری بوده است.

بررسی سهم افزایش گروه ها در تولید ناخالص داخلی 1400

به طور کلی در رشد اقتصادی مقطع مذکور برخی بخش ها روندی فزاینده تر و بخشی حتی تاثیری کاهنده داشته اند.

سهم در رشد گروه ها نشان می دهد کدام گروه اثرگذاری بیشتری را در مثبت بودن یا منفی بودن رشد تولید ناخالص داخلی گذاشته است.

در همین رابطه در 9 ماهه ابتدایی سال 1400، گروه خدمات بیشترین سهم را در رشد اقتصادی داشته که برابر با 3.5 درصد بوده است. زیر گروه های اشاره شده در ادامه، هر کدام سهمی 0.5 درصدی را در افزایش این متغیر داشته و بخش های تاثیرگذار در این محاسبه به شمار می روند:

عمده فروشی و خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری

حمل و نقل و انبار داری

اطلاعات و ارتباطات

بهداشت و مددکاری اجتماعی

آموزش

سهم نفت نیز در افزایش رشد اقتصادی در این مقطع برابر با 0.9 درصد بوده که از بالاترین سهم ها در این محاسبه قلمداد می شود. اما در مقابل بخش کشاورزی و صنایع و معادن دراین فصل به ترتیب نقش کاهنده و خنثایی را در افزایش میزان تولید داشته اند.

کاهش رشد اقتصادی کشاورزی و رکود در صنایع و معادن

رشد اقتصادی بخش کشاورزی طبق داده های بانک مرکزی برابر با منفی 2.1 درصد بوده است. کاهش تولید در بخش کشاورزی در نه ماهه سال جاری موجب شد تا تولید ناخالص داخلی در این گروه به 154 هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کند.

این رشد در نه ماه ابتدایی سال 99 برابر با 4.3 درصد ثبت شده بود که در سال جدید 6.4 واحد درصد کمتر شده است. بخش صنایع و معادن نیز دومین گروه بدون رشد اقتصادی در این مقطع بوده است.

طبق آمارها و داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در این مدت بخش صنایع و معادن رشدی نداشته و افزایش آن تقریبا صفر درصد بوده است. این در حالی است که در سال گذشته رشد اقتصادی این بخش معادل با 6.7 درصد به ثبت رسیده بود.

در نهایت بررسی ها از وضعیت اقتصادی ایران نشان می دهد در این مدت آن چه بیش از همه در رشد اقتصادی نه ماه  ایران تاثیرگذار بوده بخش نفت بوده و در سمت صنعت و معدن و کشاورزی افزایش تولیدی صورت نگرفته است.

رشد اقتصادی