به گزارش اکوایران، روند قیمت کالاهای مهم و اساسی منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده رکوردزنی قیمت در چند کالای مهم بوده است. در همین رابطه مقایسه قیمت ها در تقریبا صد کالاهای مهم نشان می دهد تورم 5 مورد از اقلام مهم مصرفی در دی ماه 1400 ، آخرین موعد آماری قیمت ها، بیش از 100 درصد ثبت شده است.

رشد بیش از 100 درصدی قیمت 5 قلم کالاها

به طور کلی وزارت صمت در گزارش های ماهیانه خود از وضعیت قیمت ها در کشور هر ماه در اطلاعیه ای قیمت اقلام مهم مصرفی جامعه را منتشر می کند. آخرین موعدی که آمارها از سوی این مرکز به اطلاع  عموم رسیده در دی ماه 1400 بوده که در این ماه 5 کالا رشدی بیش از 100 درصد را به ثبت رسانده اند.

لاستیک جینیو کامیونی و اتوبوسی در دهمین ماه سال گذشته رشدی برابر با 156 درصد داشته که بیشترین میزان رشد قیمت در میان کالاهای بررسی شده بوده است. سیب زمینی نیز با رشدی معادل با 116 درصد دومین رکورد را در این میان به ثبت رسانده که می تواند ناشی از کاهش تولید و احتمال آفت زدگی این محصول در ماه های آخر پاییز بوده باشد.

این کالا در سال 1399 طبق آمارهای وزارت صمت برابر با کیلویی به طور متوسط 5 هزار تومان و 70 تومان بوده که این رقم در سال بعد به 10 هزار و 700 تومان ارتقا پیدا کرده است.

آب معدنی، جوجه یک روزه و رب گوجه فرنگی نیز سه کالای دیگر مهم در این خصوص بوده که با ترتیب با افزایش 116.2 و 111.3 و 110.9 درصدی قیمت نسبت به دی 99  سایر کالاهایی بودند که رشد بالاتر از دو برابر را تجربه کرده اند.

برخی معتقدند این افزایش قیمت بالای صد درصد در آب معدنی می تواند ناشی از رشد قیمت بالا در هزینه مواد اولیه در تولید این محصول در کارخانجات مرتبط بوده باشد. به عبارت دیگر افزایش هزینه تولید در این محصول منجر به رشد قیمت در آن شده است.

افت قیمت در 7 کالای مهم دی ماه 1400

در مقابل 7 کالای مهم نیز در دی ماه 1400 به نسبت یک سال گذشته خود نه تنها رشد قیمتی نداشته بلکه نسبت به سال قبل خود حتی با کاهش قیمت مواجه شده است.

در همین رابطه کالاهایی نظیر موز، روغن ، برنج تایلندی (غیرازهومالی) ، تیر آهن، لاستیک بارز، ماسک سه لایه و کنجاله سویا در دی ماه افت قیمت داشته که بیشترین میزان این کاهش به ماسک سه لایه و کنجاله سویا مرتبط بوده است.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ماسک سه لایه افت قیمتی برابر با 18.7 درصد و کنجاله سویا نیز کاهش قیمتی در حد 27.5 درصد داشته است.

یکی از مهم ترین دلایل در افت قیمت ماسک می تواند اشاره به کاهش همه گیری کرونا در 1400 به نسبت وضعیت این ویروس در زمستان 1399 داشته باشد. کاهشی که در این ماه رخ داده می تواند عاملی در جهت افت قیمت ماسک سه لایه در دی ماه بوده باشد.

نرخ سود