به گزارش اکو ایران بانک مرکزی اروپا پس از اینکه تورم منطقه یورو به بالاترین سطح خود رسید، نرخ بهره را برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته افزایش داد. تورم سالانه منطقه یورو در ژوئن به ۸.۶ درصد رسید که بسیار بالاتر از نرخ تورم دو درصدی بانک مرکزی اروپا بود. شورای راهبری بانک تصمیم گرفت سه نرخ کلیدی را بیش از حد انتظار به میزان ۵۰ واحد افزایش دهد و ابزار حفاظت از انتقال را تصویب کرد. بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد که مناسب است، گام بزرگتری در مسیر عادی‌سازی نرخ سیاستی خود نسبت به آنچه در جلسه قبلی اعلام شده بود را بردارد.

بر این اساس، نرخ سود عملیات ریفاینانس اصلی و نرخ سود تسهیلات وام نهایی و تسهیلات سپرده به ترتیب به ۰.۵۰، ۰.۷۵ و ۰.۰۰ درصد از تاریخ ۲۷ جولای ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد. همچنین در جلسات آتی، عادی‌سازی بیشتر نرخ بهره مناسب خواهد بود. از طریق  ابزار حفاظت از انتقال، بانک تاکید کرد که از انتقال موثر سیاست پولی پشتیبانی خواهد کرد و تضمین می‌کند که موضع سیاست پولی به آرامی در تمام کشورهای منطقه یورو منتقل می‌شود. ترکیش گزارش کرد، این بانک قصد دارد از طریق این ابزار جدید با «ضد تکه‌تکه شدن» مقابله کند تا خطر تجزیه منطقه یورو را مهار کند.

رکورد شکنی پی در پی در اروپا

در حالی که تورم منطقه یورو به بالاترین سطح خود از زمان ایجاد یورو در سال ۱۹۹۹ رسیده رهبران اروپایی در هفته گذشته به توافقی سیاسی در مورد تحریم بیشتر واردات نفت روسیه دست یافتند، اقدامی که به گفته اقتصاددانان با بالا بردن قیمت‌ها، به خانوارها و صنایع اروپایی آسیب بیشتری خواهد زد. با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، تورم منطقه یورو یک رکورد دیگر را ثبت کرد.  براساس آمارهای اولیه، تورم منطقه یورو در ماه مه میلادی به ۸.۱ درصد رسید که بالاتر از رکورد ۷.۴ درصدی آوریل و بالاتر از انتظارات ۷.۸ درصدی بود. افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ در اوکراین، به ویژه هزینه‌های غذا و انرژی تشدید شده است.

شکاف بین بالاترین و کمترین نرخ تورم در میان ۱۹ عضو بلوک ارزی اروپا نیز به بیشترین میزان خود رسیده است. این مقیاس از مالت جایی که قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته ۵.۶ درصد افزایش یافت تا استونی که در آن تورم به ۲۰.۱ درصد رسید، متغیر است. این اختلاف بیش از ۱۴ درصد است که بیشتر از هر زمان دیگری از زمان ظهور یورو در سال ۱۹۹۹ است. منطقه یورو شامل بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند هست.