دلار پناهگاه سرمایه گذاران در شرایط رکود اقتصاد جهان است و همین مسئله باعث تقویت دلار و تضعیف سایر ارزهای بین المللی می شود، در این شرایط سیاستهای تهاجمی فدرال رزرو آمریکا نیز بر قدرت گیری دلار دامن زده و کار بانک های مرکزی را برای حفظ موقعیت ارزها در مقابل دلار سخت تر کرده است.

 رکود آمریکا باعث شده است مردم روی گام های بعدی بانک مرکزی چین برای جلوگیری از زیان بیشتر یوان توجه کنند، در حال حاضر یوان به کمترین سطح دو ساله اخیر در مقابل دلار رسیده است.

در تعریف کلی، در صورتی که ارز ملی این کشور، در سرزمین اصلی آن مورد استفاده قرار گیرد به آن یوان ساحلی می گویند و اگر این ارز در پرداخت و تسویه بین المللی و فرامرزی استفاده شود آن را یوان فراساحلی(بازار فرعی)  می نامند. یوان فراساحلی برای اولین بار از آگوست ۲۰۲۰ نرخ مبادله ۶.۹ را در برابر هر دلار پشت سر گذاشت.

روز جمعه جروم پاول رییس فدرال رزرو در سمپوزیم جکسون هول به بازارها علامت داد که احتمالا محدودیت سیاست های پولی برای کاهش تورم تا مدتی ادامه خواهد داشت و به همین دلیل بازار با ریسک فروش دارایی های بین المللی مواجه شد.

بانک خلق چین در هفته گذشته پیش از نشست جکسون هول تصمیم گرفت تا زیان یوان  در مقابل دلار را کمی کاهش دهد و یوان را بیشتر از انتظار تقویت کند.

یوان

یوان در روز پنج شنبه بهتر از انتظار ظاهر شد ولی بانک ها بر مدل های کاهشی که مبتنی بر تضعیف یوان بود تکیه کرده بودند و تقویت بلندمدت یوان را باور نداشتند.

اقتصاد چین به خاطر محدودیت های کووید و بحران مسکن در شرایط مطلوبی نیست و به همین دلیل این کشور برای تقویت اقتصاد خود موقعیت سازگار با شرایط اقتصادی کشور را انتخاب کرده ، به همین دلیل یوان در مقابل سیاست های تهاجمی فدرال رزرو تحت فشار قرار گرفته است، در آخرین نظرسنجی که بلومبرگ از اقتصاددانان انجام داده است، رشد اقتصادی برای سال جاری ۳.۵ درصد پیش بینی شده است، پیش بینی قبلی حدود ۳.۹ درصد بوده است.

در روز جمعه نسبت برابری یوان به دلار ساحلی در چین به محدوده ۶.۸۷۱۵ رسید و یوان فراساحلی(بازار فرعی)  نیز با ۰.۳ درصد کاهش به ۶.۹۱۴۲ به ازای هر دلار رسید. کاهش ارزی یوان چین باعث شده تا بازار ارزها از نزدیک شاهد وسعت دخالت این کشور  و بانک اچ اس بی سی پیش بینی کرده میزان عرضه بانک مرکزی چین و کاهش ذخایر خارجی این کشور برای تقویت یوان ادامه داشته باشد.