به گزارش اکوایران، رویترز نوشت قیمت نفت روز سه‌شنبه به دنبال افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین افزایش پیدا کرده بود. اما به دنبال اعلام خبر تحریم‌های اروپا و آمریکا، بازار نفت دوباره روند نزولی را در پیش گرفت.

قیمت شاخص نفت برنت حوزه دریای شمال در آخرین ساعات چهارشنبه 4 اسفند به 96 دلار و 30 سنت در ازای هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت هم در این روز 93 دلار و 45 سنت معامله می شد.

دلیل اصلی افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه این بود که روسیه نیروهایش را به دو منطقه مهم اوکراین فرستاده بود که در آن ذخایر انرژی این کشور قرار دارد. در واقع این نگرانی وجود داشت که عرضه نفت تحت تاثیر قرار بگیرد.

تحریم‌هایی که آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و ژاپن علیه روسیه اعمال کردند عمدتا مربوط به بانک‌های این کشور بود. البته آلمانی‌ها اقداماتی در مورد خطوط انتقال گاز از روسیه داشتند. اما سایر اقدامات مربوط به حوزه انرژی نمی‌شد و این تا حدی خیال واردکنندگان نفت را راحت کرد.

ایالات متحده آمریکا به دنبال اعلام خبر تحریم‌ها، تاکید کرد که این تحریم‌ها جریان نفت و گاز را تحت تاثیر خود قرار نمی‌دهد. به همین خاطر بازار نفت آرام گرفت و از حالت صعودی شدید خارج شد.

البته تحلیل‌گران هنوز انتظار دارند که نفت در روزها و هفته‌های آتی از افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، سود ببرد و با افزایش قیمت همراه شود. بسیاری از کشورهای اروپایی گفته‌اند در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

احتمال بازگشت نفت ایران به بازار نفت هم از جمله مواردی بود که بازار نفت را تحت فشار قرار داد. البته تحلیل‌گران می‌گویند احتمال ورود نفت ایران بازار هنوز بسیار اندک است.