به گزارش اکوایران، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۱۳ درصد افت کرد و روی ۶۸ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر بشکه ایستاد. در امریکا معامله‌گران به ادامه دادن تعطیلات تنکس‌گیوینگ برگشتند. شاخص برنت ۱۲ درصد افت کرد و به ۷۲ دلار و ۷۲ سنت به ازای هر بشکه رسید. هر دو شاخص بیشترین افت خود را از زمانی که دبلیو تی آی در آوریل ۲۰۲۰ و در اوج کرونا با قیمت منفی معامله شد، تجربه کردند. 

افت قیمت چند روز بعد از این اتفاق می‌افتد که کاخ سفید با نگرانی قیمت بنزین و تورم فراگیر، اعلام کرد که ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور را در ماه‌های پیش رو عرضه خواهد کرد. این بیشترین مقداری است که تاکنون دولتی در امریکا از آن استفاده کرده است. اقدامی که در کنار مشارکت ۵ کشور دیگر رخ داده است.

بیانیه‌ی امریکا در روز سه‌شنبه تاثیر فوری چندانی نداشت، اما اخبار مربوط به سویه جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون که برای اولین بار در بوستوانا شناسایی شده اکنون فضای احساسی بازار را تشدیدی کرده است.

روی جانسون تحلیلگر پرایس استریت می‌گوید: «اینکه آیا سویه جدید ویروس کرونا می‌تواند در شرایطی که نرخ واکسیناسیون در سطوحی بالاتر از تابستان قرار داردُ، تهدیدی واقعی برای نفت باشد بی‌جواب است.»

 

تعطیلی‌های سال گذشته تقاضای جهانی را در بدترین شرایط تا ۲۰ درصد کاهش داد. اما آسان‌تر شدن محدودیت‌ها، کاهش عرضه از سوی اتحاد تولید کنندگان نفتی اوپک پلاس و بسته‌های تحریک تقاضای سنگین از سوی دولت‌ها قیمت‌های نفت خام را بهبود بخشید. قیمت‌ها از زمان توفیق‌های واکسن که در نوامبر اعلام شد، دو برابر شدند.  

دیگر تحلیلگران می‌گویند که افت ناگهانی در قیمت نفت خام ممکن است اوپک پلاس را به تعلیق افزایش عرضه‌ی برنامه‌ریزی شده در ملاقات هفته‌ی آینده وا دارد. این افزایش عرضه، گره‌ی کاهش‌های سال گذشته را باز کرده بود. نیل شیرینگ از کپیتال اکونومیست می‌گوید: «شیرجه‌ی نفت خام این ترس را بازتاب می‌دهد که سویه جدید ویروس کرونا به محدودیت‌های مسافرتی جدید و قیمت پایین‌تر نفت منتهی می‌شود». 

اوپک هفته بعد ملاقات در پیش دارد و این نگرانی‌های تقاضایی ممکن است آن‌ها را بلادرنگ به تاخیر یا نصف کردن برنامه‌های افزایش عرضه تدریجی بیانجامد.

 

تحلیلگران اوپک پلاس همین حالا هم پیش‌بینی می‌کنند که بازار نفت خام در ماه‌های نخست ۲۰۲۲ وارد مازارد عرضه می‌شود و اگر امریکا و دیگر کشورها پیشروی کرده و ۶۶ میلیون بشکه نفت خام را طبق برنامه‌ی آزاد کردن ذخایر، به بازارها تزریق  عرضه مازاد در ژانویه و فوریه به ۱.۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد. 

 

فایننشال تایمز می‌نویسد فروش روز جمعه در قیمت‌های پایین بی‌میلی عربستان سعودی، که این روزنامه با عنوان «رهبر اوپک پلاس» از آن یاد می‌کند را برای افزایش بیشتر عرضه تشدید می‌کند. مارتین مدیر بخش استراتژی کومودیتی در مورگان استنلی می‌گوید: «با توجه به تجریه سال ۲۰۲۰ و رشد سریعی که همین حالا نفت خام از سر گذرانده، بازار نفت خام به شکل قابل درکی نسبت به اخبار سویه جدید ویروس حساس است.» اما تا زمانی که بازار راه خودش را پیدا کند افزایش تحرک بیرون اروپا، محدودیت عرضه از ست اوپک و تضعیف هزینه در تولید در شرکت‌های نفتی به عنوان نیروهای حمایتگر باقی خواهند ماند.