امیکرون (Omicron)، نوع جدیدی از ویروس کرونا هست که در آفریقای جنوبی شناسایی شده است و باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است. سویه جدید که ابتدا B,۱.۱.۵۲۹ نامیده شد، توسط سازمان جهانی بهداشت، نوع Omicron نام گرفت.همچون گذشته و مانند واریانت‌های قبلی، این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد و احتمالاً ایمنی واکسن را دور بزند

اما با وجود ترس از ایفای نقش بزرگ امیکرون در بازارها و رسانه ها، اوپک این هفته پیش بینی تقاضای جهانی نفت خود را برای سه ماهه اول 2022 افزایش داد و استدلال کرد که گونه جدید تنها تأثیری ملایم و مختصر خواهد داشت.

اوپک در گزارش ماهانه خود انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در ژانویه تا مارس 2022 به طور متوسط ​​99.1 میلیون بشکه در روز باشد که بیش از یک میلیون بشکه در روز بیشتر از پیش بینی یک ماه پیش بود.

با افزایش میانگین سالانه سال آینده، اوپک پیش‌بینی می‌کند که مصرف جهانی نفت خام در سال 2022 به 100.8 میلیون بشکه در روز برسد که تقریباً برابر با سال قبل از همه‌گیری 2019 است.

-همزمان، گزارش دسامبر نشان می‌دهد که عربستان سعودی و عراق همچنان از نظر افزایش تولید ماه به ماه پیشتاز اوپک هستند، زیرا نیجریه نتوانست بر کاهش عرضه خود غلبه کند.

در مقابل گزارش اوپک آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی خود از تقاضا برای نفت در سال جاری و آینده را هر یک به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد که به دلیل انتظار برای افت مصرف سوخت جت به دلیل محدودیتهای جدید سفر بود. با این حال تقاضا برای سوختهای مورد استفاده در حمل و نقل جاده ای و خوراک پتروشیمی همچنان رشد چشمگیری خواهد داشت.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی یک روز پس از گزارش ماهانه اوپک منتشر شد که دورنمای خود برای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را بدون تغییر حفظ و اعلام کرد تاثیر واریانت اُمیکرون بر تقاضا ملایم و موقتی خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ تنها ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد کرد اما سال آینده ۶.۴ میلیون بشکه در روز رشد می کند و حداقل تا پایان سه ماهه چهارم سال آینده از تقاضا فراتر می رود.