به گزارش اکوایران، کرونا اصلی‌ترین عامل در تعیین قیمت کالاهای مختلف از جمله نفت است. اما بر اساس گزارش رویترز، سویه اومیکرون ظاهرا سویه‌ای نسبتا کم‌خطر است و به همین خاطر نتوانسته تهدیدی جدی و طولانی ‌مدت برای بازارها از جمله بازار نفت باشد. به این ترتیب چالشی که می‌تواند برای بازار نفت ایجاد شود، تصمیم‌هایی است که بازیگران اصلی این بازار در نشست اوپک‌پلاس می‌گیرند.

طبق بررسی‌های بلومبرگ، احتمالا 23 کشور صادرکننده نفت به رهبری عربستان و روسیه، در ادامه، افزایش ماهانه تولید نفت خود را در قالب 400 هزار بشکه در روز ادامه خواهند داد.

ویروس کرونا اختلالات بسیاری را در بازار نفت ایجاد کرده بود اما اکنون سیاست‌گذاران تلاش دارند از طریق اظهارات مثبت درباره سویه آفریقایی ویروس کرونا موسوم به اومیکرون و تاکید بر کم‌خطر بودنِ آن، همچنان روند مثبتِ بازار را حفظ کنند. اما برخی تحلیل‌گران نظیر آنتونی فاسی از سی‌ان‌ان می‌گویند هرچند اومیکرون ظاهرا خطر کمتری دارد اما افزایش تعداد مبتلایان می‌تواند نگرانی‌هایی در زمینه افزایش تعداد بستری‌ها ایجاد کند.

بابانوئل روزهای خوشی را به ارمغان آورده‌است

به صورت کلی، طلای سیاه سال خوبی را آغاز کرده و انتظار می‌رود در روزهای سوم تا هفتم ژانویه، با کاهش نگرانی‌هایی کرونایی، شرایط برای بازار این کالا بهتر شود. نفت برنت حوزه دریای شمال هم در روز سوم ژانویه به 78.15 دلار به ازای هر بشکه رسید که خوشبینی در این بازار را نشان می‌دهد.

عمده نگرانی‌ها در رابطه با کرونا مربوط به آمریکا و کشورهای اروپایی است که در آن‌ها میزان ابتلا روندی افزایشی دارد. به همین خاطر است که بازارهای مختلف در این مناطق بیشتر تحت تاثیر خبرهای کرونایی قرار دارند. اما به صورت کلی، بازار جهانی نفت، شرایطی امیدوارکننده دارد.