بازنده های بزرگ بازار ارز:

 بانک مرکزی در هفته گذشته، روزی ۶۵ میلیون دلار به بازار متشکل تزریق کرد؛ این در حالی بود که در هفته قبل از انتخابات، میزان تزریق روزانه بانک مرکزی حدود ۷۰ میلیون دلار بود. پس عرضه بازارساز در هفته انتخابات کاهش پیدا کرده؛ اما نکته جالب اینجا است که خرید صرافان در بازار متشکل در هفته گذشته، به ۲ برابر افزایش یافته و آنها در حدود ۱۱ میلیون دلار خرید کردند. احتمالا افزایش خرید صرافان از بانک مرکزی به دلیل انتخابات آمریکا بود؛ حالا طبق دستورالعمل های موجود، آنها تنها ۳ روز کاری فرصت دارند که دلارهای خریداری شده را در بازار آزاد بفروشند، که احتمالا این هفته باید زیر قیمت خرید، دست به اینکار بزنند.

 

 

پیامک عجیب و فضای عجیب تر بازار خودرو:

 در حالی که چشم خیلی ها به کاهش قیمت خودرو دوخته شده، خبری تحت عنوان پیام عجیب دلالان خودرو برای همکارانشان در فضای مجازی پخش شد. در این پیام، از آنها خواسته می­شد که درباره ریزش قیمت صحبت نکنند، البته کمی بعد اعلام شد که این پیامک ساختگی بوده است. با اینحال می­تواند نشانه توجه جامعه به فضای ملتهب بازار خودرو باشد. با آفای «فربد زاوه» کارشناس حوزه خودرو در این برنامه صحبت کرده­ایم.

 

توقیف میلیون ها دلار پول ایران در بحرین:

  دادگاه عالی کیفری بحرین، بانک مرکزی ایران و چند بانک ایرانی دیگر در آن کشور را به پرداخت جریمه و توقیف دارایی‌ها محکوم کرده است. به گفته دادستان کل جرایم مالی و پولشویی بحرین، مجموع مبلغ جریمه بانک‌های ایرانی در رابطه با هفت پرونده که در دادگاه رسیدگی شده، معادل ۱۳۰ میلیون دلار است. همچنین ۱۷۳ میلیون دلار هم از وجوهات این بانک‌ها توقیف شده است. گویا در جریان رسیدگی به این پرونده سه نفر از مسئولان بحرینی هم محاکمه و به زندان محکوم شدند. درواکنش، بانک مرکزی ایران اعلام کرده که این حکم فاقد وجاهت قضایی و تنها یک حکم سیاسی است.

 

بازارها به پیشواز بایدن رفتند:

 با اینکه انتخابات آمریکا صحنه کش و قوس‌های دو کاندیدا شده، اما بازارها انتخاب خودشان را کردند. بازارهای جهانی با سبزپوشی به شانس بالای بایدن واکنش نشان دادند.  با حضور بایدن، بسته حمایتی جدید احتمالا تصویب خواهد شد و همین مسئله نقدینگی جدید و سوخت لازم برای رشد بازارها را فراهم می­کند. طلا، شاخص اس اند پی 500 و نزدک، هفته گذشته را با رشدهای قابل توجه به پایان رساندند. طلا وارد کانال 1900 دلاری شد و نزدک با رشد 9 درصدی به استقبال بایدن رفت، با اینحال، تشدید قرنطینه در اروپا، و احتمال بازگشت ایران و ونزوئلا به بازار نفت، نفت برنت را به زیر 40 دلار برد.