باز هم تکذیب تغییر در نرخ سود بانکی

در تمام طول هفته های گذشته همزمان با بروز نوسان در بازارهای مختلف، خبرهایی از کاهش و افزایش نرخ سود بانکی با هدف کنترل بازارها شنیده می شد هر بار هم بانک مرکزی این خبر را تکذیب می کرد اما وقتی با پیروزی بایدن دوباره بعضی از سایت ها و کانال ها خبر از کاهش نرخ سود بانکی دادند، این خبر برد بیشتری پیدا کرد. کسانی که خبر کاهش سودبانکی را اعلام می کردند می گفتند که با توجه به کاهش انتظارات تورمی این موضوع در دستور کار قرار گرفته که این بار هم خبر تکذیب شد تا این سومین بار طی دو ماه گذشته باشد که خبر کاهش و افزایش سود بانکی غلط از اب درمیاید. ضمن اینکه صرف انتخاب بایدن، نمیتواند کاهش انتظارات تورمی را در میان مدت موجب شود. 

تسهیلات بی بازگشت نظام بانکی

بانک مرکزی در گزارش تازه ای، وضعیت انواع تسهیلاتی که بانک ها پرداخت کرده اند، رو منتشر کرده. نکته جالب این گزارش، ستونیست که تحت عنوان «سایر» اورده شده که عمده این فصل، مطالبات معوق بانکی محسوب میشود. طبق این جدول بانک ها ۲۰۷ هزار ملیارد تومان تسهیلات معوق دارند که این ده درصد کل تسهیلات بانکی را تشکیل میده. موضوع مهم دیگر اینکه طبق همین جدول میزان معوقات بانکی در ۶ ماه نخست امسال، ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. 

ذره بین مجلس روی شرکتهای دولتی

امروز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خبر از بررسی بودجه شرکت های دولتی در مجلس داد. خبری که به نظر می رسد فصل تازه ای از نظارت بر بودجه دولت محسوب میشود. طبق گفته حاجی بابایی سازمان برنامه و بودجه روز چهارشنبه ۱۴ آبان گزارش بودجه ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی را به مجلس ارائه کرده و این گزارش امروز توسط رئیس مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع داده شده و بعد هم راهی دیوان محاسبات میشود. 

صف خرید دلار در سامانه نیما

در اقتصاد ایران، برای نرخ دلار حداقل ۴ نرخ وجود دارد؛ نرخ بازار آزاد، نرخ صرافی ها، نرخ نیمایی و نرخ دولتی. اگر نرخ دولتی که ۴۲۰۰ تومان میباشد را کنار بزاریم، باقی نرخ ها معمولا فاصله معناداری از هم دارند. مثلا زمانیکه دلار در بازار آزاد به ۳۰ هزار تومان رسیده بود، دلار در سامانه نیما، در محدوده ۲۲ هزار تومان قرار داشت. یا در برهه ای دلار بازار آزاد ۲۵ هزار تومان و دلار صرافی ها حدود ۲۲ هزار تومان بود. اما در شرایط حاضر، هر ۳ نرخ در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومن قرار گرفتنه است. این در حالیست که معمولا نرخ نیما همواره پایین تر از بازار بوده، و الان این نرخ به طور خفیف به بالای نرخ بازار رسیده. این اتفاق نشان میدهد که صف تقاضا در سامانه نیما بالا است.