خبر خوب امروز برای کسانی که نگران کالاهای دپو شده در گمرک بودند این بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت از ترخیص حدود یک‌هشتم کالاهای موجود از گمرک‌های کشور در ۱۰ روز اخیر خبر داد، البته این اتفاق برای بانک مرکزی که مخالف ترخیص کالاها بدون تائیدیِه بود خبر بدی محسوب می‌شود.

بند واردات باز شد

 وزیر صنعت، معدن و تجارت از ترخیص حدود یک هشتم کالاهای موجود از گمرکهای کشور در ۱۰ روز اخیر خبر داد. این امار، در اثر آزادی واردات با ارز متقاضی حاصل شده. تصمیمی که با انتقاد شدید بانک مرکزی مواجه شده بود. مدافعان تصمیم اخیر، بر این باورند که نباید سدی در برابر تجارت ازاد ایجاد شه. در مقابل، کارشناسان بانک مرکزی تجارت آزاد در شرایط تحریمی را اولا غیرممکن میدانند و دوما معتقدند که این تصمیم رصد نقل و انتقالات ارزی را بی اثر میکند. 

نرخ سود بین بانکی کاهش می یابد

معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ سود بین بانکی ظرف ۲ هفته آینده به ۲۰ درصد و روند عادی میرسد. افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته های اخیر بحث های زیادی رو ایجاد کرده و حتی برخی به دنبال اثر این سیاست در بازار سرمایه می گردند. سناریویی که وجود دارد این است که بانک ها به دلیل تزریق دارایی ها در بازار سرمایه، دچار کمبود نقدینگی شده اند. 

اتفاق عجیب در قرعه کشی ایران خودرو

قرعه‌کشی هفتمین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو، ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه ۲۴ آبان ماه برگزار شد. نکته عجیب این بود که شرکت کنندگان بیشترین استقبال را از پژو ۴۰۵  SLXکرده اند. تقریبا یک سوم از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که شرکت کردند، بخت خود را برای این خودرو امتحان کردند. احتمالا پیش بینی متقاضیان این بوده که افراد کمتری برای پژو ۴۰۵ نام نویسی می کنند و از اینرو، شانس آنها برای پیروزی بیشتر است. اما این پیش بینی غلط از اب درامد و الان، تقریبا به ازای هر ۶۰۰ نفر، یک فرد برنده ۴۰۵ شده است. 

هزینه گزاف همسان سازی حقوق بازنشستگان

 معاون امور اقتصادی وزیر تعاون،  اعتبار مورد نیاز صندوق‌های بازنشستگی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان را حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان، اعلام کرد. این عدد برای دولتی که در کل نیمه اول سال تونسته بود ۷۰ هزار میلیارد تومن اوراق بفروشد تا بخشی از کسری بودجه را تامین کند، عدد بزرگیست. اگرچه احتمالا افزایش حقوق بازنشسته ها میتواند کمی وضعیت معیشتی این قشر را بهبود دهد، اما میتواند در ادامه با کسری بودجه و تورم، ضدهدف اصلی عمل کند و بیشتر از منفعت اولیه، به کل اقشار جامعه ضرر برساند.