آمادگی تجارت جهانی برای بازگشت ایران 

بلومبرگ اعلام کرده که ماه آینده کنفرانسی با هدف جذب سرمایه گذاران اروپایی که در نظر دارن در صورت لغو مجدد تحریم های آمریکا، از بازارهای ایران بهره مند شوند، برگزار میشود.

بر اساس بیانیه ای که برگزارکنندگان این کنفرانس منتشر کردن، مجمع تجارت اروپا و ایران از ۱۴ تا ۱۶ دسامبر برگزار میشود و این اولین نشست در طی دو سال اخیراست.

کنفرانس های بین المللی اقتصادی و تجاری ایران بعد از سال ۲۰۱۵ و توافق برجام افزایش یافته بود، اما پس از خروج امریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ عملا حضور ایران در این نشست ها منتفی شد.

با توجه به اینکه جو بایدن متعهد شده بود در صورت ورود به کاخ سفید به برجام بر می گردد حالا احتمالات از رویت ایران در تجارت و اقتصاد جهانی قوت گرفته.

ترافیک کامیون ها در مرز عراق 

سه روز پس از صحبت های عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران درخصوص توافق ایران و عراق برای آزاد شدن صادرات سیب زمینی، شاهد ترافیک کامیون های حامل بار سیب زمینی به سمت مرز عراق بودیم.

تعداد کامیون به حدی زیاد بود که یک روز مانده به صادرات، اعلام شد از فرستادن کامیون های با بار سیب زمینی به مرز خودداری بشود. بر اساس اعلام عضو اتاق مشترک ایران و عراق، تا روز گذشته بیش از ۱۱۰۰ کامیون سیب زمینی وارد مرز پرویزخان شدن در حالی که ظرفیت پذیرش طرف عراقی روزانه فقط ۷۰ کامیون است.

بورس ارزی رونمایی شد 

امروز بازار متشکل ارزی به شکل رسمی اولین قیمت ها را به روی تابلو برد. بر این اساس، اولین قیمت عمده فروشی در این بازار، ۲۵ هزار و ۵۱۰ تومان اعلام شده، عددی که نسبت به قیمت صرافی ملی تقریبا عقب ماندگی ۲ درصدی دارد. در بازار متشکل، قیمت معامله شده بین صرافی ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین میشود. صرافان تنها می توانند یک درصد بالاتر از قیمت خریداری شده در این بازار، اقدام به فروش دلار در بازار نقدی کنند.

گام اول ورود خودرو به بورس

کمیسیون صنایع و معادن مجلس عصر روز گذشته با عرضه خودرو در بورس کالا در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو موافقت کرد. البته این موضوع حدود دو هفته پیش هم در کمیسیون صنایع مجلس مطرح شده بود که با آن مخالفت شد. حالا این طرح فعلا برای اجرایی شدن کار زیادی دارد چرا که برای تصویب باید به صحن علنی برود. درباره اینکه چه مقدار عرضه خودرو در بورس کالا می تواند در کاهش قیمت ها موثر باشد با اقای فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو گفتگو کردیم.