کاهش بدهی های خارجی ایران

اداره آمار و تعهدات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گزارش شاخص‌های عمده اقتصادی سه ماهه اول ۱۳۹۹، میزان کل بدهی های خارجی را ۸۶۵۵ میلیون دلار اعلام کرد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۸۶۷۸ میلیون دلار بوده. بر اساس این گزارش میزان بدهی های خارجی کوتاه مدت ۳ ماهه نخست امسال کاهش پیداکرده اما در بخش میان مدت و بلند مدت شاهد افزایش بدهی های خارجی بودیم. 

بهبود گام به گام صادرات ایران

 مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران از صادرات ۷۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار که تقریبا ۳ برابر میزان وارداته خبر داده که این میزان نسب به سال قبل از نظر وزنی ۱۴درصد و از نظر ارزش ۱۹ درصد کاهش داشته. اما خبرخوب اینکه روندکاهندگی صادرات ماه به ماه به شرایط عادی نزدیک تر میشود و تا پایان سال شرایط صادرات وضع بهتری را تجربه میکند. نکته¬ای که در مورد صادرات آبان ماه حائز اهمیت است اینکه محصول پسته مقام چهارم را در بین محصولات صادراتی داشته که با قیمت هرکیلو ۶ دلار وبالاتر صادر شده و این نشان دهنده اینکه در اقلام عمده صادراتی، محصولات کشاورزی ودر راس آن پسته سهم خوبی داشته. میر اشرفی در مورد واردات هم گفته از ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی غیر از دو قلم کالای ضروری، هشت قلم دیگر شامل کالاهای اساسی و در این مورد هم موضوع حائز اهمیت اینکه واردات کشور به سمت تأمین کالاهای ضروری و اساسی و اقلام مورد نیاز تولید پیش میرود. 

مهلت ساماندهی کارتخوان ها به پایان رسید

 بر اساس آمار بانک مرکزی، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی و کد اقتصادی در کشور موجود است و تاکنون اطلاع رسانی مناسبی در جهت آگاهی بخشی به فعالان اقتصادی برای تشکیل پرونده مالیاتی و همسازن سازی بین دستگاه های کارتخوان با کد یکتا اقتصادی اشخاص انجام نشده. قانون "پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان"  در آبان ماه سال گذشته تصویب شده بود و بر این اساس بانک مرکزی تا پایان آبان امسال مهلت داشت تا دستگاه های کارتخوان و درگاه¬های فاقد اطلاعات هویتی و پرونده مالیاتی را شناسایی کنه اما تاکنون هیچ اقدام مناسبی انجام نداده. نکته دیگری که باید بهش توجه کنیم این هست که بیش از ۲۰۰ هزار کارتخوان بانکی هم در خارج از مرزهای ایران مورد بهره برداری قرارگرفته که بانک مرکزی باید در این زمینه پاسخگو باشد . 

آشفته بازار مواد غذایی

در حالی که دولت به خاطر افزایش شمار مبتلایان به کووید۱۹و افزایش مرگ و میر ناشی از آن برای دو هفته محدودیتهایی را در سطح شهرها اعمال کرده تا به این وسیله تردد و تجمع در سطح شهرها کاهش پیدا کند اما بازار آشفته برخی از اقلام غذایی  و ایجاد صف های طولانی در این روزها تمام این معادلات را برهم زده. نوسانات اقلام غذایی غیر قابل پیش بینی شده و نمونه آن در افزایش قیمت مرغ پدیدار شده که در کمتر از یک هفته بین ۶ تا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت پیداکرده و مرغ که قرار بوده به ازای هرکیلو ۳۳ هزار تومن باشد در برخی مناطق تهران به ۳۷ هزار تومان رسیده. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با کاهش قیمت مرغ در بازار گفته با شروع توزیع مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت مرغ در بازار ۲ هزار تومان کاهش داشته و این توزیع تا رسیدن قیمت مرغ به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ادامه داره. نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیره صحبت تولید کننده هاست که از کمبود خوراک دام و اینکه نهاده های وارداتی از چرخه توزیع خارج میشوند و سر از بازار سیاه در میاورند گلایه می کنند و خواستار نظارت بیشتر مسئولین هستند.