میزان برداشت دولت از بانک مرکزی:

امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک نشست خبری مجازی، توضیحاتی در خصوص عملکرد بودجه سال جاری ارائه کرد. به گفته محمدباقر نوبخت، در هشت ماه نخست سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده، محقق نشده. اما در سمت هزینه ها، میزان صرفه جویی معادل ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده. این یعنی دولت با کسری ۱۹ هزار میلیاردی مواجه شده. بخش مهمی از این هزینه ها، حقوق و مزایا بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۹ درصد رشد داشته. در واقع دولت بخش مهمی از منابع حاصل از اوراق دولتی را صرف پرداخت حقوق کرده که عملا با هدف اولیه این سیاست در تناقض است. در نهایت ۱۹ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت سر از بانک مرکزی دراورده که البته نوبخت مدعیست که دولت کمتر از سقف مجاز استفاده کرده.

 

 

رشد اقتصادی مثبت با هزینه دولت:

داده های رشد اقتصادی در تابستان امسال نشان میدهد که اقتصاد ایران توانسته پس از ۹ فصل به رشد مثبت برسد؛ ۰.۲ درصد با نفت. نکته مهمتر اینه که در بخش هزینه های نهایی، هزینه مصرف نهایی دولت سهم اصلی را در رشد داشته. مشارکت این بخش در رشد اقتصادی معادل ۳.۱ درصد بوده که از تمامی بخش های هزینه و حتی تولید بیشتر است. در سمت تولید، بیشترین اثر مثبت بر رشد متعلق به «تامین آب برق و گاز طبیعی» میباشد که در بالا بردن رشد اقتصادی به میزان ۰.۷ درصد سهیم بوده. از آن سو، عاملی که بیشترین اثر را در افت تولید ناخالص داشته، گروه خدمات بوده که همچنان نشان میدهد که کرونا عامل اصلی رکود در بسیاری از بخش های اقتصادی است. در بخش هزینه ها نیز ردپای کرونا دیده میشه، چرا که بیشترین اثر منفی در این بخش هم مربوط به صادرات و واردات کالاها و خدمات بوده.

 

 

اعتبار خرید واکسن در بودجه:

حمید پوراصغری معاون امور فرهنگی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در نشست خبری امروز سازمان برنامه و بودجه کشور، اعلام کرد: در ردیف خرید دارو، شیرخشک و واکسن، اعتبار لازم برای خرید واکسن کرونا هم پیش بینی شده است. او با اشاره به تلاش‌هایی که برای تولید داخلی واکسن کرونا در داخل کشور می‌شود؛ افزود:امیدواریم علاوه بر اعتبار در نظر گرفته شده برای تامین واکسن از خارج، واکسن تولید داخل نیز هرچه زودتر به بازار برسد.

 

آمریکا نمی‌تواند موجب حذف مسیر هوایی مقرون به صرفه ایران برای شرکت‌های هواپیمایی دنیا شود

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه آمریکا نمی‌تواند موجب حذف مسیر هوایی مقرون به صرفه ایران برای شرکت‌های هواپیمایی دنیا شود، گفت: اگر ایرلاین‌های منطقه رفتار حرفه‌ای و مبتنی بر کسب سود داشته باشند، قطعا شرکت فرودگاه‌های ایران را به عنوان یک شریک تجاری معتبر و قابل اتکا در کنار خود خواهند داشت. مسیرهای هوایی ایران در مقایسه با مسیرهای رقیب ( در کشورهای همسایه) برای مقاصدی مثل اروپای شمالی و مرکزی، چین و آمریکای شمالی کوتاه‌تر و کاملا مقرون به صرفه است و عمده شرکت های فعال در کشورهای همسایه برای رسیدن به این مقاصد از این مسیرها استفاده می‌کنند. در عین حال برای دسترسی به مقاصدی در جنوب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا، مسیرهای هوایی ایران مسیرهای طولانی‌تر بوده و طبیعی است که شرکت های هواپیمایی منطقه از مسیرهای دیگر که تا حد زیادی کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌تر است استفاده می کنند.