پارک ۱۵۲ هزار خودرو در پارکینگ‌ خودروسازان:

 بازهم پارکینگ خودرو سازها خبر ساز شده. آمارهای  منتشرشده از سوی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس حکایت از کمتر بودن میزان فروش نسبت به تولید داشته که شکافی در حدود ۱۵۲ هزار دستگاه را نشان  میدهد. عده ای این مساله را نشانه احتکار میدانند و معتقدند خودروسازها به دنبال فرصت برای فروش با قیمت بالاترند،  البته این اتهامیست که هیچ وقت خودروسازها و وزرات صمت زیر بار آن نرفتند. خود این شرکتها میگویند این خودروهای دپو شده کسری قطعه دارند و منتظر تامین قطعه هستند و نکته حائز اهمیت اینکه تا قبل از بروز پدیده خودروهای ناقص اگر از خودروسازها علت دپوی خودرو را میپرسیدیم میگفتند این خودروها در انتظار حمل برای تحویل به مشتری های شهرستان هستند. به هرحال افکار عمومی بر این باورهست که خودروسازها احتکار میکنند اما از سوی دیگر بعضی کارشناسان معتقدند به سیاست قیمت گذاری دستوری، عامل این مسئله شده.

 

انسداد ۳ مسیر خرید واکسن کرونا:

درحالی که مهم ترین اخبار این روزها خبرهای مربوط به واکسن کروناست، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی به تحریم دارویی ایران توسط آمریکا اشاره کرده و اینطور نوشته که عدم محدودیت بر معاملات دارو یک ادعای دروغین است. به گفته عبدالناصر همتی، مسیر تامین مالی و انتقال ارز برای تامین واکسن از ۳ مسیر سازمان بهداشت جهانی، آزادی ارزهای مسدودی ایران در کره جنوبی و اخذ وام از صندوق بین المللی، فعلا توسط آمریکا به در بسته خورده. البته همتی از پیگیری مسیرهای دیگر انتقال پول هم خبر داده ولی بنظر میاد باید به تولید داخلی واکسن کرونا امیدوارباشیم.

 

نگرانی مجلس از کسری بودجه در سال بعد:

بر اساس بودجه سال آینده از ۲۹۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی های مالی، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان مربوط به فروش اوراق جدیده و ۹۵ هزار میلیارد تومان مربوط به واگذاری شرکتهای دولتیست. همچنین ۷۵ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق پیش بینی شده که برهمین اساس نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره کسری بودجه سال آینده ابراز نگرانی کرده و گفته میزان فروش نفت در سال آتی تحقق پذیر نیست چرا که امسال قرار بود روزی ۱میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم که هنوز نتوانستیم به این هدف دست پیدا کنیم.

از طرفی، سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرده که در سال جاری، به دلیل شیوع ویروس کرونا و آثار آن بر کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و اخذ مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی، کسری منابع موجود برای جبران هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و یارانه خانوارها از محل انتشار اوراق مالی اسلامی تامین شده. به گفته مژگان خانلو، میزان تحقق منابع عمومی در سال‌جاری، کسری احتمالی معادل ۱۲۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد؛ بر این اساس برنامه‌ریزی‌های لازم برای انتشار حدود ۲۱۳ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی صورت گرفت که رشد ۱۶۰ درصدی نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۸ داشته.

 

توضیح سازمان برنامه درباره بودجه بنیاد شهید قاسم سلیمانی:

در چند روز گذشته شایعاتی درباره ایجاد ردیفی به نام بنیاد فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی مطرح شده که روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در این باره توضیحاتی رو ارائه داده. بر اساس گزارش این سازمان، در سال ۹۸ همزمان با شهادت سردار سلیمانی لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس درحال رسیدگی بوده که دو ردیف با عنوان طرح شهید سلیمانی وبنیاد فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی در بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تصویب رسیده. بر اساس ادعای سازمان، عموم ردیف های بودجه ای سپاه به نام شهدا نام گذاری شده.