رشد اقتصادی مثبت شد:

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی خبر از مثبت شدن رشد اقتصادی کشور داد. همتی گفت همانطوری که قبلا بر اساس روند شاخص های تولیدات صنعتی و کشاورزی و نیز رشد تسهیلات سرمایه در گردش بانکها اعلام شده بود ،رشد اقتصادی کشور مثبت شده. بر اساس گزارش  امروز اداره حسابهای اقتصادی بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه سال ۹۰ در شش ماه اول سال با نفت و بدون نفت مثبت شده. رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، +۱.۴ درصد و رشد اقتصادی با نفت در این مدت نسبت به دوره مشابه سال قبل +۱.۳ درصد بود.

رشد اقتصادی با نفت فصل اول و دوم سال ۹۹ به ترتیب -۲.۹ درصد و +۵.۱ درصد و رشد اقتصادیی بدون نفت، به ترتیب -۰.۶ درصد و +۳.۲ درصد بوده.

 

اجرای تدریجی قانون چک:

بعد از حرف و حدیث هایی که درباره زمان اجرای قانون چک مطرح شد بود و گفته شده بود این قانون از ۲۲ آذر ینی دیروز اجرایی میشود، در نشست خبری قانون جدید چک برخی مسائل به طور شفاف بیان شد. قرار است این تغییرات تدریجی انجام بشوند و تا زمانی که دسته چک جدید وارد گردش نشده، چک هایی که در دست مردم هستند اعتبار دارند و مشمول قانون جدید نیستند و ثبت اطلاعات چک های جدید از ۲۰ دی ماه امسال در اختیار مشتری ها قرار میگیرد و بلافاصله هم الزامی نیست چون مردم باید به تدریج با تغییرات قانون چک و نحوه عملکرد آن آشنا بشوند. اما بعد از الزامی شدن باید اطلاعات در سامانه صیاد حتما ثبت بشود و اگر دراین سامانه اطلاعاتی ثبت نشود چک فاقد اعتبار است و کارسازی ندارد. به گفته مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، تعیین صحت و سلامت چک از مزایای قانون جدید بوده و ثبت اطلاعات در سامانه صیاد این امکان را به مردم میدهد تا از تعداد و مبلغ چک های برگشتی صادرکننده اطلاع دقیق پیداکنند. و نکته دیگر زمانی که فردی چک برگشتی داشته باشد، مبلغ چک از حسابهای دیگر و کارت های آن شخص در نظام بانکی برداشت میشود.

 

آخرین خبر از آزادسازی قمیت خودروها:

بازار خودرو یکی از بازارهایست که شاید بیشترین حواشی قیمت گذاری و عرضه را به خودش اختصاص داده باشد و این بار رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفته هر خودرویی که در بازار رقیب داشته باشد از سیستم قیمت گذاری خارج میشود. شیوا همچنین گفته در حال بررسی هستیم که آیا میشود برخی از خودروها را از قیمت گذاری دستوری خارج کرد یا نه و تاکید بر اینکه ممکنه است قرعه کشی حذف بشود. البته تا زمانی که تولید به اندازه مصرف و تقاضا نباشد، قرعه کشی انجام میشود اما ممکن است تولید بعضی خودروها با تقاضا یا قیمت ها یکی باشد که در آن صورت قرعه کشی دیگر معنا ندارد. اما در حال حاضر قرعه کشی یک از عادلانه ترین راه هاست. شیوا همچنین درباره نهادهای تنظیم گر هم گفته نهاد تنظیم گر شورای رقابت است و اگر این شورا تشخیص بدهد بازاری که احتیاج به تنظیم گر دارد برنامه ریزی آن در شورای رقابت انجام میشود.