طبق توضیحات صنعت برق و توانیر همان طور که انتظار می‌رفت کمبود گاز در نیروگاه‌ها و مصرف بالای گاز و برق دلیل خاموشی‌ها بوده است اما این‌طور که به نظر می‌رسد کاربران شبکه های اجتماعی از این توضیحات قانع نشده‌اند.

 

 

 

آیا خاموشی ها برنامه ریزی شده بود؟

احتمالا شما هم از دیشب تا الان با قطع مقطعی برق مواجه بودید، اینطور که مردم در شهرهای مختلف اعلام کردند گویا برق در شهرهای تهران، کرج، پرند، رشت، مشهد، خوی، اهر، بابل، تبریز، قم، ابهر، کرمان، لاهیجان، میاندوآب، شازند، ارومیه، شهر بابک، سمنان، پردیس، اهواز، همدان و بوشهر از نیم ساعت تا ۲ ساعت قطع بوده. البته اهالی میاندوآب اعلام کردند که قطعی برق در شهر آنها از دیشب شروع شده. خیلی از شهروندها هم گزارش کردند که همزمان با قطع شدن برق، آنتن دهی خطوط همراه اول و ایرانسل هم با اختلال مواجه شده. عده زیادی فکر کردند که صنعت برق و توانیر برای این کار برنامه ریزی کرده بودن و اعتراض های زیادی شنیده شد درباره اینکه در صورت وجود چنین برنامه ریزی باید از قبل به مردم اطلاع داده بشود تا فعالیت هایشان را هماهنگ کنند، این اعتراض ها وقتی پررنگ تر شد که سخنگوی صنعت برق اعلام کرد که با افزایش مصرف گاز خانگی، گاز مورد نیاز نیروگاه های تولید برق تامین نشده و صنعت برق مجبور شده که دست به اعمال محدودیت و خاموشی در برخی از شهرها بزند، بعد هم از مردم خواست که میزان مصرف گازشان را کمی کاهش بدهند تا این مشکلات پیش نیاید، با بیشتر شدن اعتراض ها به این قطعی و خاموشی، شرکت توانیر وارد عمل شد و اعلام کرد که اگرچه قطعی برق ناگزیر بوده اما برنامه ریزی شده نبوده و شهروندان اگر ده درصد در مصرف گاز و برق صرفه جویی کنند امکان استمرار گاز و برق فراهم میشود. به نظر می رسه با فشارهایی که صنعت برق برای استفاده نکردن از سوخت جایگزین یا همان مازوت به جای گاز، وارد شده، تولید برق با اختلال مواجه شده یعنی خیلی از نیروگاه ها بعد از فشارهای زیاد، مجبور شدند مازوت سوزاندن را کنار بگذارند و در حالی که گاز بهشان نرسیده توان تولیدشان پایین آمده.

 

بیت کوین مقصر بحران برق در ایران؟

قبلا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که خاموشی بهتر از این است که مازوت سوزانده شود و الان خیلی ها در شبکه های اجتماعی میگویند اگر قرار است خاموشی اتفاق بیفتد بهتر است که صنعت برق زیربار اعلام قبلی برود و مردم را مطلع کند، از طرفی بحث دیگری که در همین مورد شکل گرفته فشار تولید بیت کوین بر صنعت برق است که باعث شده خیلی از شهروندان به ادامه تولید بیت کوین با اتکا به انرژی برق آن هم در این شرایط اعتراض کنند. همین چند روز پیش ابوذر صالحی مدیر کل امور بین الملل توانیر اعلام کرد که کل مصرف برق تولید کننده های مجاز بیت کوین مجموع بیت کوین‌ها حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات است اما خیلی ها به صورت غیرمجاز این کار را می کنند و به شبکه برق فشار وارد می کنند. حالا دقیقا معلوم نیست که بالا رفتن قیمت بیت کوین در ماه های اخیر و ولع بیشتر تولید کننده های مجاز و غیرمجاز آن مقصر این وضعیت هستند یا مشکل همان کمبود گاز است؟