اما حالا شورای شهر تهران طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن، عوارض ساختمانی بر اساس میزان ارزشمندی ملک تعیین می‌ شود. به این ترتیب ممکن است از سال آینده عوارض بعضی از ساختمان ها تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

 

 

تصمیم تازه شورای شهر برای دریافت عوارض ساختمانی

اعضای این شورا شهر تهران فرمول تازه ای برای تعیین نرخ عوارض ساختمانی تعیین کردند که قرار است از سال ۱۴۰۰ اجرا بشود. گویا بر اساس این فرمول از سال آینده برای هر پلاک براساس موقعیت مکانی عوارض مشخصی تعیین میشود و این موضوع می تواند عوارض ساختمانی در بعضی از مناطق را تا ۵۰ درصد بالا ببرد و جالب تر اینکه فاصله قله تا دره عوارض ساختمانی ۴۰ برابر میشود، یعنی به ملکی در بالاترین سطح پرداخت عوارض ۴۰ برابر ملکی که در پایین ترین سطح قرار داده عوارض تعلق می گیرد، این اولین بار است که عوارض ساخت و ساز با معیار ارزش مکانی ساختمان محاسبه میشود و می تواند تحولی مثبت در این زمینه تلقی بشود، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت شهرداری ملزم شده که دفترچه ای برای تعیین ارزش تک تک املاک تهران بر اساس مرغوبیت مکانی تهیه کند و بر اساس این دفترچه عوارض املاک تعیین تکلیف شود. اینطور که سالاری گفته اطلاعات به دست آمده برای تعیین مطلوبیت و مرغوبیت مکانی املاک از سه منبع به به دست میآید. اول معاملات املاک شهر تهران که توسط مشاوران املاک به ثبت می رسد، دوم سامانه ای که وزارت راه و شهرسازی در این زمینه دارد و سوم اطلاعات و داده های خود شهرداری تهران.

بسیاری معتقدند در تمام سال هایی که عوارض ساختمانی در تهران برابر بوده به کسانی که ارزش ملکشان پایین تر بوده ظلم شده و کسانی که املاک گران قیمت داشتد یا از افزایش ناگهانی قیمت ملک برخوردار شدند رانت خیلی زیادی داده شده که تصمیم جدید شورای شهر می تواند تا اندازه زیادی این روند را عادلانه تر کند. از طرفی دریافت عوارض ساختمانی یکی از منابع درآمدی مهم شهرداریست و با منطقی شدن تعیین عوارض ساختمانی این درآمد هم افزایش قابل توجهی پیدا می کند. مجموع این دلایل هم باعث شد که اعضای شورای شهر این طرح را بدون حتی یک مخالف تصویب کند.