مصوبه‌ای که اما و اگرهای زیادی دارد. عده‌ای با توجه به نبود زیرساخت‌های مناسب آن را فاقد توان اجرایی می‌دانند و عده‌ای دیگر معتقدند در همین سیستم معیوب هم راه‌های زیادی برای شفاف شدن درآمد این گروه از فعالان اقتصادی وجود دارد

 

چطور قراره که از اینفلوئنسرا مالیات گرفته بشه؟

مجلس طی یکی دو روز گذشته تصمیم های مالیتی زیادی گرفت که بین آنها چند تصمیم سر و صدای زیادی کردند یکی تعیین ساز وکار دریافت مالیات از دارنده های خودروهای لوکس بود، یکی تعیین جریمه های سنگین برای وکلایی که از قوانین مالیاتی تخطی می کنند و فرار مالیاتی دارند و یکی دیگر بحث دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای فضای مجازی که یکی از حاشیه دار ترین بحث های مربوط به مالیات در یکی دو سال اخیر بوده. بر اساس مصوبه نماینده های مجلس، درآمد ناشی از تبلیغات برای کاربرانی که بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند مشمول مالیات قرار بگیرد. بر اساس این بند الحاقی سازمان امور مالیاتی موظف است ظرف دو ماه از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمد کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور را تهیه کند و به تایید وزارت امور اقتصاد و دارایی برساند. نکته دیگر اینکه سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آنها را تهیه کند و در سایت سازمان در منظر عموم قرار بدهد.

 جدا از این بخش آخر که به نظر می رسد تا اندازه ای عجیب است و بحث های مربوط به حریم خصوصی را در پی دارد، خیلی از کسانی که این خبر را شنیدند امکان اجرای آن را زیر سوال بردند و گفتند تا وقتی حساب های بانکی افراد به سامانه های مربوط به مالیات متصل نشود عملا امکان اینکه درآمدهای افراد مخصوصا اینفلوئنسرها که در بازار غیر رسمی مشغول هستند شفاف شود و بشود از آن ها مالیات گرفت وجود ندارد اما افراد نزدیک به سازمان امور مالیاتی میگویند درست است که به دلیل یکپارچه نبودن سیستم های مالی رصد فعالیت این دسته از افراد سخت است اما راه هایی هم برای این کار وجود داره و اولین راه این است که برای این دسته افراد در سامانه های خوداظهاری جایی در نظر گرفته شود، موضوعی که تا قبل از تصویب این قانون ممکن نبود. یعنی اعلام شود افرادی که بیشتر از ۵۰۰ هزار فالوئر دارند باید به فلان سامانه مراجعه کنند و خوداظهاری مالی انجام بدهند. یک راه دیگر برای فهمیدن میزان درآمد آنها، گرفتن آمار فعالیتشان از کسانیست که بهشان تبلیغ میدهند یعنی افرادی که با اینفلوئنسرها تبادل مالی دارند گزارش این کار را به سازمان امور مالیاتی بدهند، اتفاقی که تا الان هم میفتاد اما امکان استفاده از آن بر اساس قانون وجود نداشت. یک راه دیگه هم بررسی حساب های مالی و بانکی این افراد است که به شفاف شدن درآمدشان کمک می کند.