آمار بانک مرکزی در مقابل مرکز آمار

رئیس کل بانک مرکزی از رشد مثبت اقتصاد کشور در سه ماهه سوم سال جاری خبرداد؛ رشد اقتصادی ۳.۹ درصد با نفت و ۲.۹ درصد بدون نفت در پاییز ۹۹. بنابراین در دو فصل متوالی دوم و سوم سال ۹۹ رشد مثبت داشتیم و به گفته همتی، امروز میتوان با اطمینان از گذر اقتصاد از دوره سخت تحریم و رکود ناشی از آن و ورود به دوره رشد اقتصادی خبر داد؛ اما روایت مرکز آمار به خوشبینی بانک مرکزی نبوده.

گزارش مرکز آمار حکایت از  این داشته که نرخ رشد بعد از ۹ فصل در پاییز امسال مثبت شده و رشد با نفت  توی پاییز ۰.۸ درصد شد؛ یعنی ۳ درصد کمتر از گزارش بانک مرکزی.

داده های بانک مرکزی حتی نشان میدهد که رشد ۹ ماهه اقتصاد ایران نیز نسبت به سال گذشته مثبت شده، در حالیکه داده های مرکز آمار، رشد ۹ ماهه را همچنان منفی نشان میدهد.

البته گزارش مرکز آمار هم تایید می کرد که رشد بخش نفت در ۲ فصل پیاپی مثبت بوده و بر این اساس میشد گفت اقتصاد ایران بیشتر از این دیگر از تحریم نفتی اثر نمی پذیرد. اما در گزارش بانک مرکزی، رشد بخش نفت در تابستان و پاییز ۲۲ درصد و ۹.۷ درصد گزارش شده، اعدادی که نسبت به مرکز آمار دچار اختلاف معناداری هستند، چرا که رشد مرکز آمار بیش از ۴ درصد نبوده.

تنها بخشی که همچنان در رکود مانده، بخش خدمات است که رشدی معادل منفی ۰.۳ درصد داشته. از نظر بانک مرکزی بخش صنعت در ۳ فصل اول سال رشد مثبت را ثبت کرده و کاملا از رکود خارج شده.