این تارنما به نقل از «دو فرد آگاه» نوشت که مقام‌های دولت بایدن هفته جاری پیشنهاد جدیدی به منظور آغاز گفت‌وگو با ایران ارائه می‌کنند. اماهنوز مشخص نیست که آیا ایران مفاد این پیشنهاد را خواهد پذیرفت یا نه؟

آخرین تلاش های بایدن برای احیای برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران نتیجه بخش است؟

تارنمای پولتیکو دیشب در گزارشی مدعی شده جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، برای شکست بن بست هسته ای، پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه خواهد کرد. بر اساس ادعای این تارنما که به نقل از دو فرد اگاه نوشته شده مقام های دولت جو بایدن در هفته جاری پیشنهاد جدیدی به منظور آغاز گفت و گو با ایران ارائه می کنند که به گفته یکی از این افراد، بر اساس این پیشنهاد از ایران خواسته میشود که برخی از فعالیت های هسته ای مثل کار روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم رو متوقف کند و در ازای آن بخشی از تحریم های آمریکا برداشته شود. اما این منبع تاکید کرده که کار روی جزئیات این طرح همچنان ادامه دارد.

البته از قبل هم این احتمال وجود داشت که یک سناریو در حوزه برنامه هسته ای ایران از سوی دولت بایدن مورد پیگیری قرار بگیرد که آن توافق موقت تعلیق و توقف برنامه هسته ای ایران به عنوان شرط بازگشت به برجام باشد.

این راهکار با توجه به پرهیز ایران از گفت و گو با آمریکا چه به طور مستقیم و چه در قالب ۱+۵، از طریق اروپا به ایران داده میشود و مشخص نیست آیا ایران حاضر است در قبال این امتیازات یکی از اهرم های خود یعنی غنی سازی ۲۰ درصدی برای مذاکرات آتی را از دست بدهد یا خیر؟

از طرفی ربیعی سخنگوی دولت گفته ما اطمینان داریم که دولت آمریکا هیچ راه منطقی جز بازگشت به برجام و رفع کامل تحریم ها ولو بعد از پایان دولت دوازدهم نداره.