آیا روسیه از حضور سایه جنگ بالای سر منطقه خوشحال میشود؟

حتما تا الان در جریان فایل صوتی که از در آن محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره مسائل مختلف حرف می زند قرار گرفتید شاید هم آن را کامل گوش کرده باشید. گفت و گویی که بخش های مختلفش جنجالی شده یکی از آن بخش ها آنجاییست که به زاویه و رویکرد روسیه در مورد برجام می پردازد و میگوید که هدف روس‌ها این بود که توافق هسته‌ای انجام نشود و روس ها وقتی دیدند که ما داریم به توافق میرسیم سعی کردند مانع ایجاد کنند.

 ظریف حتی اعلام میکند که طبق فشارهای روسیه قرار بود که بخش هایی از مسئولیت ایران سنگین تر شود تا جایی که ایران مجبور شود هر شش ماه برای تمدید برجام مذاکره و تلاش کند.

این حرف ها عصبانیت هایی را ایجاد کرد و حواشی زیادی هم داشته اما برای خیلی ها این سوال را به وجود آورد که اساسا چرا روسیه باید چنین زاویه ای نسبت به برجام داشته باشه و بخواهد با اون مخالفت کند؟ آیا روسیه از بالا گرفتن تنش و حضور سایه جنگ بالای سر منطقه خوشحال میشود؟ جواب دادن به سوال سخت است اما اغلب کارشناس هایی که اکوایران از صبح امروز با آن ها تماس گرفته شده جواب منفی میدهند و میگویند اتفاقا روسیه به هیچ وجه نمی خواهد روابط بین ایران و غرب آنقدر تیره و تار بشود که حتی به جنگ بکشد چون روسیه یکی از طرفدارهای ثبات در منطقه است چون ناامنی می تواند منافعش را مسقیما به خطر بیندازد پس جریان چیست؟ یک سری از کارشناس ها مسئله را به یارکشی و وزن کشی منطقه ای ربط میدهند و میگویند که نزدیگی ایران به غرب به هر حال می تواند سمت روسیه را تضعیف کند و قطعا این چیزی نیست که روسیه بخواهد، عده دیگه ای هم ماجرا را اقتصادی می بینند و میگویند بهبود روابط ایران و غرب می تواند منافع اقتصادی روسیه را از چند جهت تضعیف کند مثلا ممکن است ایران در زمینه صادرات گاز موفق شود بخشی از بازار روسیه را تحت تاثیر قرار بدهد و مال خود کند، ‌ضمن اینکه بهتر شدن ورابط اقتصادی ایران و غرب می تواند روابط اقتصادی را به رسد ایران با روسیه و البته چین را تحت تاثیر قرار بده. در نهایت میتوان گفت که به زعم اغلب کارشناس ها آنچه روسیه را راضی نگه می دارد این است که روابط ایران و غرب نه خیلی خوب باشد و نه خیلی بد و پرتنش، شاید به همین دلیل هم بعد از اینکه برجام تصویب شد و روسیه دید که باز هم روابط آنقدر خوب نشده مواضعش را نسبت به برجام تعدیل کرد و وقتی آمریکا از برجام خارح شد این کار را کاملا محکوم کرد.