تلاش دولت برای پایین بردن نرخ ارز

دیشب رئیس کل بانک مرکزی در تلویزیون حرف هایی زد که با انواع واکنش ها مواجه شده از واکنش بازار گرفته تا حرف و حدیث هایی که از کارشناس ها می شنویم.

 این روزها از نظر سیاسی و به تبع اقتصادی روزهای خاصی است برای همین بازارهای مختلف در وضعیت ویژه ای به سر می برند. در چنین شرایطی عبدالناصر همتی رو به دوربین تلویزیون گفت که بانک مرکزی نرخ ارز را کنترل کرده و آن را به ۲۰ هزار تومان رسانده، از طرف دیگر هم ابراز امیدواری کرده که این رقم باز هم پایین بییاد چون که وظیفه دولت و مجلس است که این موضوع را حل کنند و در غیر این صورت تورم کنترل نخواهد شد.

 همتی در جای دیگری از حرفهایش گفت که با رسیدن دلارهای بلوکه شده در کشورهای دیگر می توانیم توقع داشته باشیم که قیمت دلار پایین تر هم بییاد. این حرف های همتی واکنش های مختلفی داشته گروهی تاکید دارن که صحبت های رییس کل بانک مرکزی زمینه ساز تضعیف نرخ ارز می شود اما گروه دیگری معتقدند که همه چیز به حرف های همتی ربط ندارد و شایعاتی که درباره گذاشتن ظریف از تیم هسته ای و محدود کردن بازارساز برای نزول قیمت دلارشنیده میشود می تواند بازار را در جهت صعودی قرار بدهد، عده ای هم باور دارند که ناآرامی ها در عراق می تواند سیگنال افزایشی به دلار بدهد. نشونه این موضوع این که خبرهایی از حمله به کنسولگری ایران در عراق در فضای مجازی و بین معامله گران منتشر می شد که نشان میداد دلار می تواند از این اتفاقات تاثیر بگیرد.

تا اینجای کار که مرور وضعیت دلار در بازار نشان میدهد تا اندازه ای حق با دسته دوم بوده و دلار امروز روند صعودی داشته و حتی وارد کانال ۲۲ هزار تومان هم شده. البته عده دیگری به راه حل همتی برای بالا بردن ارزش پول ملی هم انتقاد کردند و گفتند که تقویت پول ملی به معنی ارزان کردن دلار نیست بلکه تقویت پول ملی یعنی جلوی رشد بی‌حساب نقدینگی را گرفتن؛ یعنی جلوی خلق پول پانزی را گرفتن؛ یعنی سامان دادن به نظام بانکی اختیار ترازنامه بانک مرکزی را در دست گرفتن و با این کارهاست که میشود به بالا رفتن یا حداقل افت نکردن ارزش پول امیدوار بود. اونها میگن اگه تقویت ارزش پول ملی به آسانی فروختن دلارهای نفتی بود که دیگر نیازی به بانک مرکزی وجود نداشت.