بسته خبری اکوایران در روز شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳:

- رییس سازمان توسعه تجارت، از برقراری ارتباطات مالی شِبهِ سوئیفت با برخی کشورها خبر داده. مهدی ضیغمی در خصوص چگونگی نقل و انتقال پول با دیگر کشورها گفت: در روش‌های پولی و بانکی و شبه سوئیفت اتفاقات خوبی رخ داده و با نزدیک به ۱۰ کشور، تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم اما به دلیل محرمانگی درباره آنها تبلیغات نمی‌کنیم.

- رئیس اتاق ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴، گفته اقتصاد ایران بالقوه می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ یک تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی اضافه کند و تحقق این ظرفیت به حدود ۳.۵ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.
 

- وزیر اقتصاد از واگذاری 150 همتی اموال مازاد بانک‌ها خبر داده. احسان خاندوزی گفته 54 همت از اموال مازاد بانک‌ها در دولت‌های قبل به فروش رفته بود که امیدواریم باتوجه به مصوبه هیات وزیران در سال جاری شاهد افزایش در واگذاری اموال مازاد بانک‌ها باشیم.
 

- بنیاد ملی گندمکاران در نامه‌ای به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواهان افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای سال جاری شده.
 

- گزارش گمرک از واردکنندگان برتر در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که شرکت‌های مونتاژکار خودرو، سه میلیارد و 100 میلیون دلار ارز گرفتن که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته.
 

- هنگ مرزبانی ماهیرود اعلام کرده تردد کامیون‌ها از گمرک مرزی ماهیرود از دیروز متوقف شده.
 

- رئیس‌کل بانک مرکزی برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی راهی عربستان شده. قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، در شبکه ایکس اعلام کرده که رئیس‌کل ‎بانک مرکزی به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و شرکت در سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی، به عربستان رفته.
 

- سازمان ملل متحد با اشاره به حجم گسترده ویرانی‌های نوار غزه اعلام کرده که روند آواربرداری در این منطقه احتمالا ۱۴ سال طول می‌کشد.
 

- نیروهای روسیه قره‌باغ را ترک کردند. روز جمعه پرچم دو کشور روسیه و ترکیه به مناسبت بسته شدن مرکزی که برای نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ ایجاد شده بود، پایین آورده شده و نیروهای حافظ صلح روسیه بعد از سال‌ها منطقه استراتژیک قفقاز جنوبی را ترک کردند.
 

- مقامات محلی عراق اعلام کردند که چهار کارگر یمنی روز جمعه در حمله پهپادی به یک مجتمع گازی متعلق به امارات در منطقه خودمختار کردستان عراق کشته شدند.

- رسانه‌ها گزارش دادند که اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، سفر ۹ مه خود به آمریکا را به تعویق می‌اندازد. گفته می‌شود این اقدام احتمالا تلاش‌ها برای بهبود روابط واشنگتن و آنکارا را پس از اصطکاک طولانی مدت به هم می‌زند و به نفع روسیه می‌شود.