گزارش اکونومیست که داستان انتخابات ترکیه را پوشش میداد عصبانیت وزیر خارجه ترکیه را برانگیخت و واکنش خشمگینانه او را در پی داشت او اعلام کرد که مقاله ای که برای هفته نامه اکونومیست ارسال کرده است را پس می گیرد. آژانس دولتی آنادولو در روز پنجشنبه واکنش چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور را اعلام کرد: (چرا قصد مداخله در سیاست های داخلی یک کشور را دارید؟ آن ها به نمایندگی از مردم ترکیه تصمیم می گیرند و یا سعی می کنند مردم را تحت تاثیر قرار دهند.)

اکونومیست در آخرین شماره هفته نامه خود گفت که انتخابات چهاردهم می ترکیه مهم ترین رأی گیری سال ۲۰۲۳ است. در سرمقاله اکونومیست آمده است که اگر ترکیه مرد قدرتمند خود را کنار بگذارد، دموکرات‌ها در همه جا قوت قلب می گیرند.

چاووش اوغلو در پاسخ به این اقدام هفته نامه اعلام کرد که مقاله ای را که برای شماره بعدی هفته نامه نوشته باز پس می گیرد. او اعلام کرد ما با کسانی که در امور داخلی ترکیه دخالت می کنند کاری نداریم.

واکنش ایران به کارزار نفتی آمریکا

بلومبرگ در گزارش دیگری به ماجرای توقیف نفتکش ها در خلیج فارس اشاره کرده است. این خبرگزاری مطرح کرده که اتفاقات اخیر، ریسک را برای مالکان نفتکش ها، اجاره کنندگان و از همه مهمتر خدمه های کشتی که در خلیج فارس تجارت می کنند، افزایش میدهد.

در هفته گذشته دو شناور که در حال عبور از تنگه هرمز برای خروج از خلیج فارس بودند به سمت آب های ایران هدایت و توقیف شدند.

نفت ایران مدت هاست که تحت تحریم های واشنگتن است و وقایع اخیر تنگه هرمز زمانی اتفاق افتاد که ایالات متحده کارزار خود علیه تجارت نفت ایران را افزایش داده است.

نفت کش سوئز راجان که گفته می شود حدود یک میلیون بشکه نفت ایران را به مقصد چین حمل می کرده است در اوایل آوریل توسط وزارت دادگستری آمریکا در سواحل مالزی توقیف شد،این شناور اکنون در راه آمریکا است و بیش از یکسال قبل شناسایی شده که در تجارت نفت ایران در آب های خلیج فارس نقش داشته است.

 آمریکا سال ۲۰۱۸ در زمان ریاست جمهوری ترامپ از برجام خارج شد(یک توافق چندجانبه که بخشی از صادرات نفت ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای، آزاد می کرد) و تحریم ها را مجددا بر ایران اعمال کرد اما با این حال تلاش جدی برای توقف جریان نفتی که از ایران نشأت می گیرد صورت نگرفته است.

بلومبرگ توقیف نفت کش ها توسط ایران را شگفت آور نمی داند و معتقد است ایران در برابر رهگیری کشتی ها چنین پاسخی می دهد.

تنگه باریکی که از شمال به ایران اصل است و خلیج فارس را به آب های آزاد متصل می کند از گذشته دغدغه صنعت نفت بوده است و علاوه بر صادرات نفت ایران، حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت خام از همسایگان عرب(همه محموله های کویت و قطر، عمده محموله های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق) باید از این آبراه عبور کنند.

با وجود تنش های به وجود امده، به نظر می رسد بازار نفت در حال حاضر ماجراهای اخیر تصرف نفتکش ها را کنار گذاشته است، زیرا تصمیمات بازرگانان تحت تأثیر نگرانی های اقتصادی بزرگتر از افزایش تنش ها در تنگه هرمز قرار دارد.

بلومبرگ خدمه کشتی های حمل کننده نفت در شلوغ‌ترین ایستگاه نفتی جهان را کسانی میداند که در حال حاضر بیشترین هزینه را برای جدال میان واشنگتن و ایران پرداخت می کنند.