از آنجا که وضعیت آب‌های سطحی و زیرزمینی در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد به دلیل بروز خشکسالی‌ها و افزایش تقاضا در بخش‌های آشامیدنی و کشاورزی در شرایط نامناسبی قرار دارد و تامین همه‌جانبه آب مورد نیاز این منطقه در بضاعت منابع آبی محلی نیست، تامین منابع آبی در دستور کار قرار گرفت. در واقع طی سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگ معدنی در این استان‌ها، تامین آب مورد نیاز تاسیسات در حال بهره‌برداری و نیز طرح‌های توسعه‌ای خود را از خلیج‌فارس در دستور کار قرار دادند.

فاز نخست طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و همراه با آن، بخشی از سایت شیرین‌سازی فاز اول این طرح، طرح تامین برق، انرژی، ایستگاه‌های پمپاژ، مخازن تعادلی، ضربه‌گیر، مخزن ۴۵ هزار مترمکعبی و سامانه بهره‌برداری از آب صنایع گل‌گهر سیرجان، صبح پنجشنبه با دستور رئیس‌جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد. بزرگ ترین تاسیسات نمک‌زدایی کشور در شهرک صنعتی خلیج‌فارس که در خدمت طرح انتقال آب قرار گرفته، قرار است بخشی از آب شیرین مورد نیاز آشامیدنی و صنعتی را تامین کند. 

این پروژه با نگاه توسعه‌ای و با سه خط انتقال نیازهای شرب، صنعتی و معدنی چند استان همجوار در مسیر خط انتقال اجرا خواهد شد. همان طور که می دانیم، کویر لوت در ایران، محل قرارگیری معادن بزرگ مس، سنگ آهن، زغال و شرکت‌های معدنی بسیاری همچون فولاد و مس است.