اگرچه ایران یکی از کشورهای مهم در عرصه تولیدات معدنی بوده و برای افزایش قابل توجه فرآورده های این بخش برنامه های گسترده ای را تدوین کرده، اما در عرصه اکتشافات جدید و بهره برداری از منابع جدید از شتاب کافی برخوردار نبوده است. اهمیت موضوع اکتشافات جدید و نیاز روز افزون کشور به منابع معدنی، شرکت های بزرگ معدنی را بر آن داشته تا در این عرصه حضور پر رنگ تری نسبت به قبل داشته باشند. 

 آمار و ارقام  موجود نشان می دهد که با توجه به برنامه های راهبردی در بخش های مختلف معدنی اعم از مس، فولاد، آلومینیوم ، سرب و روی،  ایران در سال های آینده به شدت نیازمند منابع اولیه معدنی خواهد بود و این امر بدون انجام تحول در اکتشافات جدید میسر نخواهد شد. 

به عنوان نمونه هدفگذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و رشد بیش از دو برابری تولید مس نیازمند بهره برداری از منابع جدیدی است که بی شک کلید آن در دست اکتشافات خواهد بود. در زمینه رشد تولید آلومینیوم و دیگر محصولات وضعیت مشابهی وجود دارد. خوشبختانه با رویکرد مناسبی که در امر اکتشافات در پیش گرفته شده، می توان به آینده این بخش پربازده تا حدود زیادی امیدوار بود. 

پرسش های زیادی در زمینه وضعیت اکتشافات معدنی وجود دارد. اکومعدن در این برنامه در گفت و گو با علی اصغرزاده، مدیر اکتشاف ایمیدرو به بررسی جدیدترین تحولات و مسائل پیرامون آن پرداخته است.