اصلاحات ساختاری مکرر و خصوصی‌سازی ناکارآمد، اتلاف بالا و بهره‌وری پایین در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع، تداوم کسری بودجه و انباشت بدهی وزارت نیرو و رشد چشمگیر مصرف خانگی برق به‌ویژه در روزهای گرم سال، شماری از مهمترین مسائل صنعت برق در سالیان اخیر بوده است. استمرار این مسائل موجب شده، دسترسی به برق به یکی از چالش‌های فضای کسب‌وکار ایران تبدیل شود و جایگاه ایران در رتبه‌بندی محیط کسب‌وکار تغییر یا با کاهش روبه‌رو شود و کمبود برق به‌ویژه در فصل تابستان موجب خاموشی‌های متعدد شود.

حال این سوال مطرح است که آیا نظام قیمتگذاری دستوری و غیرشفاف بزرگترین ضربهزننده به اقتصاد صنعت برق محسوب میشود یا ریشه این ضربه مهلک را باید در بیثباتی اقتصاد کشور یا دیگر مسائلی مانند کسری بودجه جستجو کرد؟ راهبردهای کلیدی حل مشکلات اقتصاد صنعت برق چه خواهد بود؟ تجربه جهانی از اقتصادهای کارآمد و پویا صنعت برق چه درسهایی را به ما میآموزد؟

علیرضا کلاهی، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در گفت‌وگو اختصاصی با «اکو نیرو» به این پرسش‌ها پاسخ داده است. به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در مقوله اقتصاد صنعت برق در طول سال‌های گذشته دچار یک دوگانگی یا شیزوفرنی شده‌ایم به این معنا که نتوانسته‌ایم تصمیم بگیریم که آیا برق یک خدمت عمومی است یا یک کالای تجاری؟ او معتقد است اگر برق یک خدمت اجتماعی است باید هزینه‌های آن در بودجه‌‌ریزی دیده شود و اگر هم یک کالای تجاری است باید یک سازوکار منطقی قیمت‌گذاری برای آن تعیین شود. به باور نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران تاکنون هیچ‌کدام از این سیاست‌ها دنبال نشده است و سیاست‌گذاران در میانه این راه باز مانده‌اند.