به گزارش اکوایران؛ با شروع فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا زمزمه‌هایی کمبود برخی داروها به خصوص آنتی‌بیوتیک در کشور شنیده شد و کمبود برخی داروها که در رده داروهای خاص هم قرار ندارند موجب شد تا کمیسیون بهداشت مجلس نامه‌ای در نامه ای به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به مشکل کمبود اقلام دارویی و سرم تزریقی شود. اما مشکل برطرف نشد و در حال حاضر بسیاری از داروخانه ها با کمبود دارو روبرو هستند. براساس اعلام شورای عالی نظام پزشکی کشور همچنان با کمبود انواع سرم، آنتی‌بیوتیک، شربت‌های ویژه کودکان، داروهای بیهوشی، کیت‌های تشخیصی آزمایشگاه‌ها، فرآورده‌های استنشاقی و داروهای ویژه بیماران خاص و‌ صعب‌العلاج مواجه است. این شورا بر این نکته نیز تاکید کرده که در شرایط کنونی که کشور در شرایط غیرجنگی ‌و فارغ از بلایای طبیعی قرار دارد کمبود دارو توجیه پذیر نیست.

با این شرایط امروز علی وکیلی مدیر کل دفتر واردات در نامه ای به گمرکات کشور اعلام کرد مالیات بر ارزش افزوده اقلام دارویی از ٩ درصد به ١درصد از ابتدای سال ١٤٠١ محاسبه شود. با این شرایط مالیات بر ارزش افزوده اقلام دارویی از ابتدای سال کاهش خواهد یافت و با این شرایط شاهد کاهشی شدن نرخ دارو خواهیم بود، اما آیا این اقدام می تواند مشکل کمبود دارو را هم برطرف کند؟ با توجه به اینکه این تصمیم مالیات دریافتی را هدف گرفته نمی توان با اطمینان گفت که می تواند کمبود دارو در کشور را جبران کند.

در نامه ارسالی از سوی مدیر کل دفتر واردات گمرک به این نکته نیز اشاره شده که در صورت مراجعه و تقاضای ذینفعان مبنی بر محاسبه اقلام دارویی ترخیص شده که از ابتدای سال ١٤٠١ با نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک درصد، پس از اعلام نظر سیستمی سازمان غذا دارو در سامانه جامع گمرکی روی اظهارنامه مربوطه (مبنی بر کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ٩درصد به ١درصد) و پس از بررسی لازم، نسبت به اعلام مبالغ قابل استرداد به سازمان امور مالیاتی اقدام لازم معمول کنند.

در این نامه بر این نکته نیز تاکید شده است که اضافه و کسر دریافتی مالیات بر ارزش افزوده مشمول مرور زمان موضوع ماده ( ١٣٥ ) قانون امور گمرکی نخواهد بود.