به گزارش اکوایران؛ علی وکیلی، مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات سراسر کشور، اعلام کرد که واحدهای تولیدی برای کسر تهاتر و استرداد مالیات ماشین آلات خط تولید، در صورت داشتن ثبت سفارش، به تاییدیه وزارت‌خانه نیاز ندارند.

براساس این بخشنامه با توجه به حذف معافیت گمرکی ماشین‌آلات و تجهیزات ضرورت و به منظور تشویق انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و حذف فرآیندهای زائد و غیرضرور از آنجا که در مراحل ثبت سفارش بررسی‌های مورد نیاز به ویژه ملاحظات ساخت داخل از سوی ادارات استانی به عمل آمده، نظام رتبه بندی و اعتبارسنجی در ثبت سفارش ملاک عمل قرار می‌گیرد و واحدهای تولیدی دارای مجوز که برای ورود ماشین‌آلات و تجهیزات نو یا مستعمل مرتبط با خطوط تولید خود که از سوی ادارات استانی تشخیص داده می‌شود ثبت سفارش دریافت کرده‌اند، نیاز به تائیدیه مجزا نداشته و همان ثبت سفارش به عنوان ملاک تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و تائیدیه مجاز بودن واحدهای تولیدی برای شمولیت معافیت تبصره ۴ ماده ۸ قانون تلقی می‌شود.

به همین منظور در این رابطه ضرورتی به طی فرآیند جدید یا استعلام از سوی گمرکات اجرایی و یا ادارات مالیاتی از ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان‌ها و ستاد وزارت نیست. اطلاعات ثبت سفارش از طریق سامانه جامع تجارت در اختیار گمرک قرار داشته و در صورت لزوم اطلاعات تکمیلی نیز مورد تبادل قرار می‌گیرد.

متن ابلاغیه گمرک را اینجا بخوانید.